Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις κατά τις οποίες η ΝΔ τελικά ενέδωσε στο "φλέρτ" του Γ.Παπανδρέου (και τις άνωθεν πιέσεις όπως αναφέραμε πρόσφατα εδώ), το κύριο αντικείμενο της συζήτησης επικεντρώθηκε στο ποιος θα ηγηθεί αυτής. Μπορεί το θέμα επί της ουσίας να είναι τυπικό (μιας και οι αποφάσεις και οι κινήσεις που γίνουν είναι προκαθορισμένες από την τρόικα) και είτε βάλουν τον κ. Πετσάλνικο είτε ένα παιδάκι από ένα βρεφονηπιακό σταθμό θα είναι το ίδιο, ωστόσο οι συζητήσεις είναι έντονες, αν και τα ονόματα που ακούγονται προκαλούν (σε μας) μελαγχολία.
Το πρώτο όνομα που ακούστηκε ήταν αυτό του Λ.Παπαδήμου, γνωστού οικονομολόγου με θητεία διοικητή σε τράπεζες (ελληνικές και ξένες) και ένα σχετικό κύρος στους οικονομικούς κύκλους και στην Ευρώπη. Η πρόταση αυτή αρχικά δεν προχώρησε γιατί ο κ. Παπαδήμος ήθελε κυβέρνηση μακράς θητείας, δικό του επιτελείο και ουσιαστική συμμετοχή της Ν.Δ., πράγμα που σκόνταψε στις απαιτήσεις της τελευταίας (όπως είχαμε σημειώσει εδώ), ενώ πολλοί του είχαν χρεώσει και συμμετοχή στα υπόγεια οικονομικά παιχνίδια που παίχτηκαν την περίοδο Σημίτη (υπόθεση ομολόγων, χρηματιστηρίου κ.λπ) καθώς και το γεγονός ότι λόγω της θέσης (ΕΚΤ) του αναμένεται να λειτουργήσει ως εκπρόσωπος της τρόικας. Ειδικά το ζήτημα της συμμετοχής στελεχών της ΝΔ έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στο εσωτερικό της ΝΔ, με ομαδές στελεχών να κινητοποιούνται προς το σχηματισμό αντι-μνημονιακού μπλοκ.
Το 2ο όνομα που συζητήθηκε ήταν του κ. Διαμαντούρου, με θητεία στον ελληνικό και ευρωπαϊκό "Συνήγορο του Πολίτη". Απορρίφθηκε γιατί "δεν είχε την πολιτική υπόσταση που χρειαζόταν για να οδηγήσει την χώρα στις εξελίξεις". Ο 3ος (και χειρότερος) του οποίου το όνομα συζητήθηκε ήταν του κυρίου Ρουμελιώτη, του οποίου τον βίο και την πολιτεία μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Προκαλεί θυμηδεία το ότι η ΝΔ δέχτηκε απλά και να συζητήσει το όνομά του, αποδεικνύοντας το ότι η μνήμη στην χώρα μας είναι πολύ μικρής διάρκειας: Αν γυρίσουμε πίσω στον χρόνο θα θυμηθούμε δηλώσεις κορυφαίων στελεχών της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ζητούν την παραπομπή του σε δίκη και να χαρακτηρίζουν την (έμμεση) φυγάδευση του στο εξωτερικό ως μέγα σκάνδαλο...Από κει και πέρα συζητήθηκαν οι περιπτώσεις του Α.Κακλαμάνη (πρώην προέδρου της Βουλής) και του Βασίλειου Σκουρή που είναι πρόεδρος του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και στο παρελθόν είχε διατελέσει δύο φορές υπουργός Εσωτερικών στις κυβερνήσεις Γρίβα (1989) και Σημίτη (1996). Δεν προχώρησαν λόγω απαιτήσεων του Α.Κακλαμάνη η 1η και για τεχνικούς λόγους η 2η. Έτσι φτάσαμε στην περίπτωση Πετσάλνικου, μια κίνηση που δείχνει την φτώχεια που έχει η χώρα μας από πλευράς προσώπων για τέτοιες περιπτώσεις, ενώ αποκαλύπτει ότι η κυβέρνηση ούτε εθνική είναι ούτε υπερκομματική. Ο κύριος Πετσάλνικος σαν Πρόεδρος της Βουλής, φέρθηκε σαν κομματάρχης του ΠΑΣΟΚ, κάνοντας σωρεία παραβιάσεων του κανονισμού και σε καμία περίπτωση δε δημιούργουσε ένα προφίλ ανάλογο με αυτό του κ. Κακλαμάνη που ανεξάρτητα από τις φιλο-μνημονιακές του τοποθετήσεις είχε χτίσει ένα προφίλ σεβασμού και εκτίμησης απέναντι σε όλους. Και αυτή όμως "κόλλησε" δεδομένης της κατακραυγής που ξεσήκωσε ως επιλογή.
Τελικά καταλήξαμε στον κύριο Παπαδήμο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ποια θα είναι η επόμενη μέρα - έτσι κι αλλιώς; Το Eurοgroup ζητά γραπτή εγγύση (κατά παράβαση των ευρωπαϊκών συνθηκών και του "αυτοδιοίκητου" των κρατών της Ε.Ε.) από τα δύο μεγάλα ελληνικά κόμματα στην οποία θα δεσμεύονται για μεταρρυθμίσεις - μάλλον λόγω απόστασης μεταξύ Αθήνας - Βρυξελλών, δεν έχουν φτάσει ακόμα τα νέα περί Μνημονίου και των σαρωτικών αλλαγών που έχει κάνει ο "υπηρέτης του λαού" Γ. Παπανδρέου καταστρέφοντας ότι υπήρχε όρθιο στα εργασιακά, την υγεία, την παιδεία και καταβαραθρώνοντας μισθούς και συντάξεις. Θέλουν και άλλα (ορισμένα εκ των οποίων περιλαμβάνονται στις γνωστές 31 δράσεις που αναφέραμε εδώ).
Το ποσό που πρέπει να βρεθεί, πέραν των μέτρων που έχουν ήδη ψηφιστεί είναι τεράστιο. Φτάνει στα 8,2 δισ. ευρώ (3% του ΑΕΠ) μόνο για τη διετία 2013-2014 και προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από περικοπές σε δαπάνες. Φωτογραφίζει, σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, μεγάλη μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων με όχημα την αναδιάρθρωση του Δημοσίου και εκτιμάται ότι θα δοκιμάσει -σε συνθήκες ύφεσης και τεράστιας ανεργίας- τις αντοχές της οικονομίας. Θα οριστικοποιηθούν και θα εξειδικευθούν με «εξωτερική τεχνική βοήθεια», η οποία ερμηνεύεται από αρμόδια στελέχη ως ένα δείγμα της «νέου τύπου» εποπτείας που θα επιβάλει η τρόικα. Τα νέα μέτρα θα καταγραφούν αναλυτικότερα στο νέο μνημόνιο, που θα συνοδεύει τη δανειακή σύμβαση. Πρέπει να τα λάβει η Ελλάδα έως το τέλος Ιουνίου του 2012 για να διασφαλιστεί η δημοσιονομική προσαρμογή κατά τα έτη 2013- 2014.
Προϋπόθεση για την καταβολή της 6ης δόσης είναι η Ελλάδα «να υιοθετήσει και να εφαρμόσει χωρίς καθυστέρηση»:
* Υπουργικές αποφάσεις για το κλείσιμο, τη συγχώνευση ή την ουσιαστική μείωση του μεγέθους σε ΚΕΔ, ΕΤΑ, ΟΔΔΥ, Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας, ΕΟΜΜΕΧ, ΙΓΜΕ, ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ, ΘΕΜΙΣ, ΕΘΙΑΓΕ, ΕΡΤ και 35 άλλες μικρότερες μονάδες.
* Υπουργική απόφαση για τα νέα κριτήρια χορήγησης αναπηρικών συντάξεων.
* Μεταφορά από το ελληνικό Δημόσιο στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου των Alpha Bank (0,619% των μετοχών), Εθνική (1,234% των μετοχών), Πειραιώς (1,308% των μετοχών), ΟΛΠ (23,1%), ΟΛΘ (23,3%). Επίσης, περιφερειακά λιμάνια (το 100% των λιμένων Ελευσίνας, Λαυρίου, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Καβάλας, Κέρκυρας, Πάτρας, Ραφήνας, Ηρακλείου), ΕΥΔΑΠ (27,3%), ΕΥΑΘ (40%), περιφερειακοί αερολιμένες (εκχώρηση δικαιωμάτων παραχώρησης), χώροι αποθήκευσης για φυσικό αέριο της νότιας Καβάλας (μεταβίβαση των δικαιωμάτων των σημερινών και των μελλοντικών συμβάσεων παραχώρησης), ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι (μεταβίβαση οικονομικών δικαιωμάτων των σημερινών και μελλοντικών συμβάσεων παραχώρησης), Εγνατία οδός, (100%), Ελληνικά Ταχυδρομεία (90%), ΟΠΑΠ Α.Ε. (29%), 4 κρατικά κτίρια.
* Διορισμός των νομικών, τεχνικών και οικονομικών συμβούλων για τουλάχιστον δεκατέσσερις από τις παραπάνω αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες έχουν προγραμματιστεί να γίνουν μέχρι το τέλος του 2012.
Εως το τέλος Δεκεμβρίου πρέπει, επιπλέον των δεκάδων δεσμεύσεων που έχουν ήδη αναληφθεί, να:
* Ψηφιστεί ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2012.
* Να επικαιροποιηθούν και να δημοσιοποιηθούν όλα τα μέτρα του μεσοπρόθεσμου έως το 2014.
* Να θεσπιστούν όλες οι φορολογικές διατάξεις που είναι αναγκαίες για την εκτέλεση του προϋπολογισμού παράλληλα με την ανακοίνωση του προϋπολογισμού.
* Ορισμός συμβούλων για όλες τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις του 2012, ενεργοποίηση της ειδικής γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας που θα διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου που δεν θα πωληθεί και θα συνεργάζεται με τις υπό συγχώνευση ΚΕΔ και ΕΤΑ που θα προετοιμάζουν τα προς πώληση ακίνητα.
* Δημιουργία έξι καλαθιών ακινήτων από το Ταμείο Αξιοποίησης.
* Νομική πράξη για μεταβίβαση στο κράτος της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ΔΕΚΟ και φορέων που θα κλείσουν (μην τυχόν και γλυτώσουν αυτά από το ξεπούλημα).
* Ενεργοποίηση της μονάδας μεγάλων φορολογουμένων.
* Ενίσχυση του ελέγχου των δαπανών με το διορισμό των μόνιμων επιτηρητών σε όλα τα υπουργεία (έχουμε γράψει εδώ αναλυτικά).
* Σύσταση μητρώων δεσμεύσεων για το σύνολο των υπηρεσιών και φορέων της γενικής κυβέρνησης (διαβάστε εδώ αναλυτικά).
* Δημοσίευση του σχεδίου προσλήψεων μέχρι το 2015 σύμφωνα με τον κανόνα της 1 πρόσληψης για 5 αποχωρήσεις χωρίς τομεακές εξαιρέσεις (π.χ. υγεία και παιδεία με ό,τι αυτό συνεπάγεται).
* Μεταφορά σε καθεστώς εφεδρείας περίπου 15.000 προσωπικού φορέων και άλλων 15.000 σε καθεστώς πρόωρης συνταξιοδότησης. Η 12μηνη εφεδρεία μπορεί να γίνει 24μηνη για το προσωπικό κοντά στη συνταξιοδότηση (για την εφεδρεία λεπτομέρειες ύπάρχουν εδώ). * Αναθεώρηση του καταλόγου των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων με στόχο να καλύπτει λιγότερο από το 10% του εργατικού δυναμικού (είτε είναι τα επαγγέλματα βαρέα είτε όχι - σχετική ανάρτηση βρίσκεται εδώ).
* Σε βάθος αναθεώρηση της λειτουργίας των επικουρικών συντάξεων, των προνοιακών και των εφάπαξ. Θα περιλαμβάνει πρόσθετη μείωση του αριθμού των ταμείων και εξάλλειψη ελλειμμάτων με ρυθμίσεις που θα ισχύσουν από 1ης Ιανουαρίου 2012 (ναι είναι εκείνα τ' ασφαλιστικά ταμεία που θα "προστατεύονταν" από το κούρεμα και τώρα θα χάσουν τεράστια ποσά για τα ομόλογα που ΥΠΟΧΡΕΩΘΗΚΑΝ ν' αγοράσουν).
Εως τον Μάρτιο του 2012:
* Να ολοκληρωθεί οι δεύτερος γύρος αναθεώρησης των κοινωνικών επιδομάτων και προγραμμάτων (μην τυχόν και μείνει τίποτα που να δίνεται δηλαδή με στόχο την ολοκληρωτική εξάλειψη του κοινωνικού κράτους).
* Να καλυφθούν όλες οι ιατρικές πράξεις από ηλεκτρονική συνταγογράφηση (φάρμακα, παραπεμπτικά, διάγνωση, χειρουργεία), να δίδονται αναλυτικές μηνιαίες εκθέσεις ελέγχου από το ΕΣΥ και να επεκταθούν τα γενόσημα ώστε να καλύπτουν πάνω από το 60% των φαρμάκων.
* Να γίνεται κεντρικά η προμήθεια των φαρμακευτικών και ιατρικών προϊόντων για το ΕΣΥ.
* Να ενισχυθεί ο ελέγχος των δαπανών, με νόμο που θα καθιστά αυστηρότερη τη διαδικασία υποβολής και έγκρισης των συμπληρωματικών προϋπολογισμών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου