Είδηση: Το δικαίωμα συνταξιοδότησης στο 58ο έτος με μειωμένη και στο 60ό με πλήρη και 35 έτη ασφάλισης αναμένεται να χάσουν 500.000 εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, ενώ θα έχουν απώλειες και στις συντάξεις. Και αυτό καθώς οι ειδικότητές τους αναμένεται να αποχαρακτηριστούν και να βγουν από τη λίστα των Βαρέων και Ανθυγιεινών (ΒΑΕ). Ουσιαστικά, οι 2 από τους 3 εργαζομένους -από ένα σύνολο 750.000 ατόμων που κολλούν σήμερα «βαρέα» ένσημα- θα χάσουν μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
Αν και ο αποχαρακτηρισμός θα αφορά όσους μπαίνουν στην αγορά εργασίας από εδώ και πέρα ή έχουν λίγα χρόνια στο επάγγελμα (έως 12 έτη), ωστόσο, ήδη με τον αποχαρακτηρισμό, ξεκινάει η εσωτερική πίεση. Οι νέοι θα είναι πιο φτηνοί, τόσο ως προς το άμεσο μισθολογικό κόστος (αμοιβές ανά μήνα) από τα επιδόματα όσο και το έμμεσο εργατικό κόστος (ασφάλιστρα). Κατά συνέπεια, και ο «παλαιός» ασφαλισμένος θα αρχίσει να (αυτο-)περιορίζεται αναφορικά με τα δικαιώματά του.
Η αναθεώρηση της λίστας, σε υλοποίηση του νόμου για το Ασφαλιστικό (3865/10) -ουσιαστικά κατ' απαίτηση της τρόικας, ενώ διαρκούσε εδώ και 10 χρόνια η συζήτηση χωρίς αποτέλεσμα-, θα γίνει μέχρι τον προσεχή Ιούνιο και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ στα τέλη του χρόνου (μεταβατικό 6μηνο προσαρμογής). Σε αυτό το σημείο υπάρχει μια υποχώρηση καθώς ο νόμος προέβλεπε την ισχύ της νέας λίστας από τον προσεχή Ιούλιο.
Ετσι θα βγουν εκτός Βαρέων οι εργαζόμενοι στις ειδικότητες που θα αποχαρακτηριστούν. Εκτός και εάν έχουν περισσότερα από 3.600 ένσημα (12 χρόνια ασφάλισης) στα ΒΑΕ και, μέχρι το 2015, συνολικά 4.500 ένσημα (15 έτη ασφάλισης). Ακόμη και εάν τα επιπλέον ένσημα είναι κοινά (μικτά) του ΙΚΑ.
Αυτοί οι εργαζόμενοι θα χάσουν επιδόματα για τις βαριές εργασίες και το δικαίωμα συνταξιοδότησης με 10.500 ένσημα στο 58ο (μειωμένη) ή 60ό έτος. Θα υποχρεωθούν σε 5ετή επιπλέον εργασία (συνταξιοδότηση στο 65ο με 35ετή ασφάλιση και στο 60ό με 40 χρόνια ασφάλισης, εκ των οποίων έως και 7 πλασματικά).
Παράλληλα, οι εν λόγω εργαζόμενοι παρότι θα εργαστούν έως και 5 έτη παραπάνω θα έχουν να περιμένουν και μικρότερη σύνταξη λόγω μείωσης των αποδοχών (επιδόματα, μειωμένο ωράριο κ.ά.).
Στα "υπό αφαίρεση" επαγγέλματα περιλαμβάνονται όσοι απασχολούνται στην παραγωγή φαρμάκων, καλλυντικών, αρωμάτων, κτηνιατρικών φαρμάκων, θαλαμηπόλοι ευαγών ιδρυμάτων, κτίστες βιομηχανικών κλιβάνων, εργατοτεχνίτες πλύσης και λεύκανσης, σιδερώτριες και διαλογείς ιματισμού και εργαζόμενοι εκτός χώρων σφαγείων. Επίσης, οι υπάλληλοι γραφείων βιομηχανιών, μεταλλείων, εταιρειών πετρελαιοειδών, τεχνικοί και εκφωνητές ραδιοφώνου, καμαριέρες ξενοδοχείων, σερβιτόροι, ζαχαροπλάστες και αρτεργάτες, ταμίες στα σούπερ μάρκετ, σταθμάρχες και ελεγκτές αστικών και υπεραστικών λεωφορείων, χειριστές μηχανών προβολής κινηματογράφου, κουρείς, κομμωτές, υποδηματεργάτες, πωλητές χονδρικής της Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, συνοδοί κλιναμαξών του ΟΣΕ και φορτοεκφορτωτές κιβωτίων και βαρελιών ζυθοποιίας.
Σχόλιο: Η ανανέωση της λίστας των βαρέων και ανθυγιεινών είναι ένα μέτρο αναγκαίο αναμφίβολα: Στη λίστα των Βαρέων βρίσκονται σήμερα οι ίδιες ειδικότητες από τη δεκαετία του 1980 - κάποια από τα επαγγέλματα αυτά δεν είναι πλέον ανθυγιεινά, λόγω των αλλαγών και της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας που έφερε η τεχνολογική πρόοδος. Την ίδια στιγμή όμως υπάρχουν καινούργια που θα έπρεπε να ενταχθούν μιας και τα τελευταία χρόνια οι μόνοι που εντάχθηκαν σ' αυτό το καθεστώς ήταν οι οδοκαθαριστές δημόσιοι υπάλληλοι. Από την άλλη όμως η διατήρηση του παρόντος καθεστώτος έγινε αφορμή (όσο κι αν αυτό ακούγεται παράλογο) να μη γίνει πλήρης εκμετάλλευση της τεχνολογικής και επιστημονικής προόδου σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς σε αρκετά από τα επαγγέλματα αυτά - σε πολλές δουλειές ήταν απλώς ευκολότερο να πληρώνονται οι εργαζόμενοι παραπάνω και να βγαίνουν ευκολότερα στην σύνταξη, παρά να γίνονται οι αναγκαίες επενδύσεις που κοστίζουν ακριβότερα.
Όπως και να έχει πάντως, η αλλαγή αυτή θα έπρεπε να γίνει σταδιακά ώστε να προστατευθούν οι εργαζόμενοι και να μπορέσει η αγορά να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες: Η απότομη αυτή αλλαγή θα είναι εις βάρος των μεγαλύτερων σε ηλικία. Επίσης στην κατάρτηση της λίστας θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη προσοχή: Δεν μπορεί π.χ. το επάγγελμα του σερβιτόρου (που είναι εποχική εργασία, είναι επίπονο επάγγελμα και απαιτεί πολλές ώρες συνεχούς ορθοστασίας που με τη σειρά τους δημιουργούν διάφορα προβλήματα υγείας) να βγει από τη λίστα μόνο και μόνο γιατί οι σερβιτόροι είναι πολλοί στον αριθμό και δε συμφέρουν το σύστημα. Η ακόμα και αν γίνει θα πρέπει να υπάρχει βελτίωση των συνθηκών εργασίας που να εξαλείφουν τους κινδύνους (πράγμα πολύ δύσκολο). Η λογική λοιπόν πρέπει να πρυτανεύει της "σκοπιμότητας" και του συμφέροντος σε όλα τα επίπεδα...
Είδηση 2η: Μνημόνιο συνεργασίας για την υλοποίηση της πρότασης δωρεάς της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, ύψους 1.5 εκατ. ευρώ, σχετικά με το έργο του «Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης» θα υπογράψουν την Τρίτη η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Λούκα Κατσέλη, και ο πρόεδρος ΔΣ της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Βασίλειος Ράπανος.
Σχόλιο: Αλήθεια το σύστημα αυτό δεν ήταν βασική προτεραιότητα τόσο της προηγούμενης όσο και αυτής της κυβέρνησης; Δεν υποτίθεται ότι είχαν εγγραφεί τα σχετικά κονδύλια σε 3 (μέχρι σήμερα) προϋπολογισμούς; Δεν είχαμε ακούσει ένα σωρό ανακοινώσεις για "επιτυχημένη πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος"; Αν ναι, τότε γιατί χρειάστηκε μια τράπεζα να κάνει "δωρεά" για να πραγματοποιηθεί αυτό εκτεταμένα; Σίγουρα αξίζουν μπράβο στην Εθνική Τράπεζα για την χειρονομία αυτή, αλλά έχουμε την αίσθηση ότι κάποιος δεν μας τα λέει καλά στην κυβέρνηση για το συγκεκριμένο θέμα: Το λιγότερο που θα περίμενε κανείς είναι να είχε αρχίσει ήδη η εφαρμογή του μέτρου αντί να υπογράφονται συμβάσεις για να ξεκινήσεις στο απώτερο μέλλον...
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Για την κατάληψη στην Νομική απο 300 περίπου οικονομικούς (και μη) μετανάστες σίγουρα έχετε διαβάσει (αν όχι δείτε εδώ). Το θέμα σίγουρα έχει πολλά επίπεδα και ευθύνες έχουν όλοι μιας και το πρόβλημα είναι διαχρονικό. Πάντως όπως και να έχει θεωρούμε μεγάλο λάθος που κάποιοι (σε μια περίοδο που τα πράγματα δεν πάνε καλά στην χώρα και υπάρχει μεγάλος σκεπτικισμός της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στους οικονομικούς μετανάστες - λαθραίους και μη) θεώρησαν ότι μια τέτοια κίνηση θα ήταν μια καλή ιδέα και "ώθησαν" τους μετανάστες στην κατάληψη. Πέραν του ότι έφεραν την κοινωνία απέναντί τους και δεν πρόκειται να ευοδοθεί το αίτημα για νομιμοποίηση των μεταναστών, κατάφεραν να ξεσηκώσουν μια ακόμα συζήτηση για την "χρησιμότητα" του πανεπιστημιακού ασύλου, από τους "συνήθεις υπόπτους" (δηλ. ΛΑΟΣ, Ν.Δ., Υπουργείο Δικαιοσύνης). Και βέβαια θα έχουν το μερίδιο που τους αναλογεί για ό,τι συμβεί από δω και πέρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου