Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Kορόιδα οι Έλληνες θα πληρώνουν μεγαλύτερο ΦΠΑ στα τουριστικά πακέτα / Ναυπηγική δραστηριότητα στην Ελλάδα - προβλήματα και διαπιστώσεις

Είδηση: Στην «εντατική» βρίσκεται η ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στη χώρα, αφού παρά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει, εδώ και αρκετά χρόνια, παρατηρείται πλήρης στασιμότητα σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη βιώσιμων πολιτικών.



Σε μία περίοδο που όλοι αναζητούν τρόπους για να επιτευχθεί η πολυπόθητη ανάπτυξη, ένας κλάδος με τεράστιες δυνατότητες, αφού υπό προϋποθέσεις υπάρχει η δυνατότητα να έχει τη στήριξη της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου, της ελληνόκτητης, συνεχίζει να «αιμορραγεί». Μάλιστα από πλευράς κυβέρνησης φαίνεται ότι η υπόθεση αναζήτησης και εφαρμογής σχεδίου διάσωσης του κλάδου φαίνεται ότι έχει «παγώσει». Σύμφωνα με πληροφορίες την προηγούμενη εβδομάδα στη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής, όπου ήταν προγραμματισμένο να συζητηθεί διεξοδικά το θέμα και να ληφθούν αποφάσεις, τελικά δεν συζητήθηκε.



Επίσης σε άλλη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας με φορείς της ναυπηγοεπισκευής, στελέχη του Υπουργείου αποκάλυψαν ότι ένα από τα σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι είναι «να ξεκινήσουν από το μηδέν». Αυτή τη στιγμή το εμπορικό τμήμα του ναυπηγείου Σκαραμαγκά με απόφαση της Ε.Ε. παραμένει κλειστό, με αποτέλεσμα η μεγάλη δεξαμενή που αποτελεί «κράχτη», για μεγάλα και μικρά πλοία να μη λειτουργεί.



Ταυτόχρονα τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν μπει στο άρθρο 99, ενώ μέσα στο καλοκαίρι η μεγάλη τους δεξαμενή «βούλιαξε» και δεν έχει ακόμα επιδιορθωθεί. Αυτό επηρεάζει άμεσα και τη ναυπηγοεπισκευή, η οποία βρίσκεται σε διαρκή ύφεση και εξαρτάται άμεσα από τη λειτουργία των μεγάλων ναυπηγείων. Παράλληλα και τα σχέδια για αναβάθμιση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος έχουν «μπει σε βαθιά κατάψυξη», όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν παράγοντες του κλάδου. Η κατάσταση έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο, όπου Ελληνες εφοπλιστές που θέλουν να φέρουν τα πλοία τους στη χώρα για επισκευές να μην μπορούν να βρουν δεξαμενή για να τα «ανεβάσουν».



Σύμφωνα με πληροφορίες το φαινόμενο αυτό έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα στη διάρκεια του οποίου έχει παρατηρηθεί ταυτόχρονα αύξηση του ενδιαφέροντος του ελληνικού εφοπλισμού να φέρει πλοία στη χώρα για επισκευές. Αποτέλεσμα όλων αυτών ο μεγάλος κερδισμένος να είναι τα ανταγωνιστικά ναυπηγεία της Τουρκίας τα οποία εκμεταλλεύονται τις αδυναμίες του ελληνικού συστήματος.



Η πλειονότητα των εμπλεκομένων με το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας φορέων συμφωνεί ότι μοναδική λύση για να καταστεί εφικτή η σωτηρία του κλάδου είναι η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα που θα περιλαμβάνει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα ναυπηγεία Ελευσίνας και τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και, αφού πρώτα ξεπερασθούν όμως τα προβλήματα που υπάρχουν, να συμφωνήσουν όλες οι πλευρές για το πώς θα λειτουργήσει ο ενιαίος φορέας.



Επίσης να υπάρξει μέριμνα σε συμφωνία με την Ε.Ε. για την επαναλειτουργία του εμπορικού τμήματος του Σκαραμαγκά, για τη βιωσιμότητα των ναυπηγείων Ελευσίνας, αλλά και για επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, σε εξοπλισμό και κυρίως σε πλωτές δεξαμενές, και για τη μετατροπή της σε Βιομηχανικό Πάρκο στα πρότυπα του ΒΙΠΑΣ Σχιστού στο οποίο έχει μεταφερθεί ένα μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κλάδο.



Χαρακτηριστική της κατάστασης είναι και οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Αμύνης, Πάνου Μπεγλίτη, που ανέφερε ότι «Δεν μπορούμε να στηρίξουμε -και το λέω αυτό με απόλυτη ειλικρίνεια- μόνο με τις προμήθειες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων τις βιομηχανίες και τα ναυπηγεία», τόνισε.



Για την υποστήριξη της ναυπηγικής βιομηχανίας ώστε να καταστεί ανταγωνιστική και να ξανακατασκευαστούν πλοία στη χώρα μας χρειάζονται πέραν της αναδιοργάνωσης του κλάδου και πολιτικές ενίσχυσης. Πολιτικές όπως η στήριξη με κρατικές εγγυήσεις των δανείων υπέρ των ναυπηγείων, όπως γίνεται νόμιμα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με ναυπηγική βιομηχανία.



Χαρακτηριστικές της άποψης του ελληνικού εφοπλισμού ήταν και οι δηλώσεις που έκανε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος όταν έγινε η τελετή ονοματαδοσίας του πλοίου του ομίλου «Ian M» στο λιμάνι του Πειραιά.



«Στα 30 μου ναυπηγούσαμε βαπόρια στην Ελλάδα. Ας ξανακάνουμε όραμά μας να μας αξιώσει ο Θεός σύντομα να βαφτίζουμε και να υψώνουμε τη σημαία μας σε πλοία που να χτίζονται πάλι από Έλληνες σε ελληνικά ναυπηγεία. Η πραγματοποίηση του ονείρου αυτού είναι χρέος μας εθνικό και επαφίεται στη συναίνεση και τον πατριωτισμό μας. Το οφείλουμε και πιστεύω απόλυτα, πως το μπορούμε», είχε τονίσει.



Σχόλιο: Μπορεί ο τρόπος που αντιμετώπισαν τα ναυπηγεία της χώρας μας οι κατά καιρούς κυβερνήσεις να ήταν ευκαιριακός (αφού αντιμετώπιζαν τα προβλήματα με πρόχειρες λύσεις χωρίς όραμα ανάπτυξης), αλλά η ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση πέφτει σε όλους. Καταρχήν στους ίδιους τους εφοπλιστές οι οποίοι βασισμένοι στις σχέσεις τους με την κυβερνητική εξουσία, "φέσωναν" με χαρακτηριστική ευκολία τα ναυπηγεία στα οποία επισκεύαζαν τα πλοία τους και κατασκεύαζαν τα κότερά τους σπρώχνοντάς τα προς τον επαχθή δανεισμό και την απαξίωση. Έτσι οι δηλώσεις του κυρίου Τσάκου μπορεί ν' απηχούν την αλήθεια αλλά όμως μοιάζουν με κροκοδείλια δάκρυα, αφού δε γίνεται από την μια να ζητούν καλύτερους όρους (για δεδομένα ανώτερη ποιότητα, η οποία προσφέρεται στην Ελλάδα) πληρωμών, παράδοσης κ.λπ. και από την άλλη να εξοφλούν όποτε και όπως θέλουν. Πέφτει και στους διαχειριστές και μετέπειτα ιδιοκτήτες των ναυπηγείων, οι οποίοι βασίζονταν στο Δημόσιο για να λειτουργήσουν (σχεδόν μονοπωλιακά) χωρίς ποτέ να κάνουν μια προσπάθεια εξωστρέφειας για να προσεγγίσουν πελάτες από το εξωτερικό, όποτε αυτό ήταν δυνατόν. Πέφτει επίσης και στους συνδικαλιστές που σε δεδομένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι πιο ελαστικοί και να δώσουν "ανάσες" στο χώρο που τους δίνει δουλειά -αυτές βέβαια θα έπρεπε να γίνονται με μέτρο αλλά και με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Οι τελευταίοι μπορεί να έχουν αναλογιστικά τις λιγότερες ευθύνες αλλά έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τον έλεγχο που το νομικό πλαίσιο του δίνει στην εταιρεία για να κινηθούν τα πράγματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Τέλος το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης το έχει το κράτος. Απέτυχε να κεφαλοποιήσει τη δυναμική των ναυπηγείων, να λάβει σοβαρά αντισταθμιστικά οφέλη (όπως και στις υπόλοιπες αμυντικές δαπάνες), δεν προστάτεψε εργαζομένους και ναυπηγεία και κινήθηκε πάντα με γνώμονα το συμφέρον των ιδιοκτητών και των εφοπλιστών, επιλέγοντας την ευκολότερη και όχι την μακροχρόνια καλύτερη λύση. Έτσι φτάσαμε στο σημερινό αδιέξοδο.



Και για να μην ξεχνιόμαστε... Άλλα θα πληρώνει ο τουρίστας του εξωτερικού και άλλο ο Έλληνας, όσον αφορά τα τουριστικά πακέτα, σύμφωνα με δηλώσεις του κυρίου Βενιζέλου. Τα πακέτα all Inclusive και η ημιδιατροφή από τουρίστες του εξωτερικού θα επιβαρύνονται με ΦΠΑ 13% και όχι 23%, κάτι που δεν θα ισχύει για τους Έλληνες που θα κλείνουν το ίδιο πακέτο από το εσωτερικό. "θα ληφθεί ειδική μέριμνα για το ενιαίο πακέτο εξαγωγικού τουρισμού. Η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν θα θίξει τη φορολογική επιβάρυνση του ενιαίου πακέτου των τουριστικών επιχειρήσεων που λειτουργούν προς το εξωτερικό, λειτουργούν δηλαδή εξαγωγικά. Δεν θα επιβαρυνθεί το πακέτο αυτό, ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό το ελληνικό τουριστικό προϊόν που έχει τεράστια σημασία για την οικονομία, για τη φορολογία, για την απασχόληση" τόνισε ο κ. Βενιζέλος.



Καταπληκτική η δήλωση του κυρίου Βενιζέλου, που θα έπρεπε να τον πάρουν με τα γιαούρτια μετά απ' αυτό (αλλά βέβαια και προ αυτού γι' άλλους λόγους). Είναι δυνατόν οι Έλληνες ν' αντιμετωπίζονται ως "παιδιά ενός κατώτερου Θεού" μέσα στην ίδια τους την χώρα; Και στο κάτω-κάτω δεν είναι το "all-inclusive" εκείνο το πακέτο που όλοι οι φορείς (πλην των ξενοδόχων) καταδικάζουν ως "ταφόπλακα" για την τουριστική ανάπτυξη αφού συγκεντρώνει σ' ένα σημείο (δηλ. το ξενοδοχείο) την τουριστική δραστηριότητα; Η ίδια η κυβέρνηση μάλιστα δεν είναι εκείνη που δήλωνε προ ολίγου καιρού ότι θα εξαιρεί από τους αναπτυξιακούς νόμους τις τουριστικές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τέτοια πακέτα; Αντ' αυτού τώρα τα επιβραβεύει; Το τουριστικό πακέτο στην χώρα μας πάσχει γι' άλλους λόγους και κυρίως λόγω της λάθος κατεύθυνσης του, που στηρίζεται στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα. Αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες, για εκείνους που βαυκαλίζονται την ανάπτυξη, αλλά λειτουργούν με παρωχημένες μεθόδους...



Πηγές ειδήσεων: "Ναυτεμπορική", "Ημερησία".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου