Είδηση: Επαγγελματικά κριτήρια για 800.000 μικρομεσαίους επιτηδευματίες και ελεύθερους επαγγελματίες που θα προσδιορίζουν ένα ελάχιστο ύψος εισοδήματος, καθιερώνονται με βάση τις αποφάσεις του υπουργείου Οικονομικών.
Ουσιαστικά, δηλαδή, επανέρχονται έπειτα από περίπου 10 χρόνια τα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης που είχαν υιοθετηθεί το 1994 από τον τότε υπουργό Οικονομικών Αλέκο Παπαδόπουλο. Κριτήρια για τον προσδιορισμό του ελάχιστου ύψος εισοδήματος θα είναι το είδος της επαγγελματικής δραστηριότητας, η περιοχή στην οποία έχει έδρα ο επαγγελματίας, το ενοίκιο, τα ελάχιστα όρια αμοιβών των υπάλληλων που απασχολούνται στην επιχείρηση κ.ά.
Με βάση αυτά τα κριτήρια θα προσδιορίζεται το ελάχιστο εισόδημα βάσει του οποίου θα θεωρείται βιώσιμη η άσκηση ενός επαγγέλματος. Το εισόδημα που θα προκύπτει με βάση τα «επαγγελματικά τεκμήρια» θα συγκρίνεται με το εισόδημα που δηλώνεται στην Εφορία και με το εισόδημα που προσδιορίζεται με τα τεκμήρια διαβίωσης.
Όποιο από τα τρία ποσά είναι το υψηλότερο, αυτό θα λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος. Αυτό σημαίνει ότι αν για παράδειγμα ένας γιατρός που διατηρεί ιατρείο στο κέντρο της Αθήνας ορίζεται από την Εφορία ότι πρέπει να έχει εισόδημα τουλάχιστον 30.000 ευρώ τον χρόνο, τότε ο συγκεκριμένος γιατρός θα πληρώσει φόρο για 30.000 ευρώ ακόμα και αν τα πραγματικά του εισοδήματα είναι χαμηλότερα!
Το νέο σύστημα αναμένεται να ισχύσει για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από εφέτος. Τα αντικειμενικά κριτήρια για πρώτη φορά, είχαν καθιερωθεί το 1986 με τη μορφή του «τεκμηρίου βιωσιμότητας», το οποίο καταργήθηκε το 1990. Τα τεκμήρια που καθιερώθηκαν από το οικονομικό έτος 1995 ίσχυσαν μέχρι και τη χρήση του 1998. Από τη χρήση του 1999 καθιερώθηκε ο «διπλός» τρόπος προσδιορισμού των καθαρών κερδών των επιχειρήσεων, που ίσχυσε μέχρι και τη χρήση του 2002 και από το 2003 καθιερώθηκε ο λογιστικός προσδιορισμός των καθαρών κερδών.
Στο παρελθόν αρκετοί ήταν αυτοί έκαναν λόγο για αντισυνταγματική ρύθμιση, καθώς δεν φορολογείται το εισόδημα που αποκτάται, το οποίο μπορεί να προσδιορισθεί είτε λογιστικώς είτε με τον έλεγχο, αλλά ένα πλασματικό εισόδημα το οποίο με βάση ορισμένα κριτήρια υποτίθεται ότι αποκτά ο φορολογούμενος.
Σχόλιο: Ανεξάρτητα με το αν τα "αντικειμενικά κριτήρια" είναι αντισυνταγματικά ή όχι, είναι σίγουρα άδικα. Δεν είναι δυνατόν να "υποθέτει" το κράτος, ότι κάποιος κερδίζει ένα "χ" ποσό ως εισόδημα, χωρίς να έχει στοιχεία να το αποδεικνύει. Ναι μεν για παράδειγμα υπάρχουν η κάστα των "γιατρών του Κολωνακίου" που κερδίζουν πολλά και δηλώνουν ελάχιστα, από την άλλη όμως υπάρχουν χιλιάδες γιατροί, δικηγόροι και μηχανικοί που μπορεί να είναι σε "καλές περιοχές" αλλά φυτοζωούν. Ειδικά οι δύο τελευταίες κατηγορίες επαγγελματιών, που η υπερπροσφορά στην Αττική και στις μεγάλες επαρχιακές πόλεις είναι τεράστια ενώ η "αγορά" έχει υποστεί καθίζηση, υπάρχουν δραστηριοποιούμενοι που επιζούν χάρις του γεγονότος ότι μοιράζονται την επαγγελματική τους στέγη με άλλους ή αυτή είναι "οικογενειακό" ακίνητο. Αυτοί, νέοι ως επί το πλείστον, αποτελούν την πλειοψηφία των επαγγελματικών κλάδων και ένα τέτοιο μέτρο θα τους αναγκάσει σε "υπαλληλοποίηση", παύση επαγγελματικής δραστηριότητας, εκτέλεσή της εν "κρυπτώ" ή εκτεταμμένη φοροδιαφυγή αφού διαφορετικά θα αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης. Να θυμήσουμε ότι αυτές οι ομάδες πληρώνουν ήδη πλειάδα έμμεσων ή άμεσων φόρων (πέραν των καινούργιων αντικειμενικών κριτηρίων) κι έχουν μπει για τα καλά στο στόχαστρο, αφού θα πληγούν ακόμα περισσότερο από την γενικευμένη αποσύνδεση των πτυχίων από την επαγγελματική δραστηριότητα (όπως φαίνεται εδώ).
Γενικά πάντως δεν χρειάζεται να είναι κανείς οικονομολόγος για να καταλάβει ότι και τα νέα μέτρα θα αποτύχουν. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα φαύλο – κύκλο μιας αδιέξοδης πολιτικής, που παγιώνεται και διευρύνεται συστηματικά, αφού τα μέτρα που λαμβάνονται προκειμένου να διορθώσουν τα λάθη και τις αστοχίες του πρώτου πακέτου, απλώς επιδεινώνουν την κατάσταση της οικονομίας, βαθαίνουν την ύφεση στην αγορά και καταδικάζουν οριστικά την κοινωνία στη φτώχεια.
Και για να μην ξεχνιόμαστε... "Κόκκινο χαλί" στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται ή θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν και εκτός των συνόρων στρώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ύστερα από την απόφαση των 27 ηγετών της Ε.Ε. για «ενιαία φορολογική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων». Μέχρι σήμερα, θυγατρικές μεγάλων εταιρειών αγοράζουν ακριβά από συνδεδεμένες σε άλλα κράτη και πωλούν σε υψηλές τιμές στην Ελλάδα, για να εμφανίσουν χαμηλά κέρδη. Τα μεταφέρουν στις χώρες που εδρεύουν οι συνδεδεμένες εταιρείες, όπου υπάρχει ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς. Τώρα, μπορεί η Ελλάδα να λύσει ένα πρόβλημα στο οποίο πολλές κυβερνήσεις - και η σημερινή - απέτυχαν να παρέμβουν.
Η οδηγία 136 άρθρων που έχει τις «ευλογίες» των αρχηγών της Ε.Ε. στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής, μεταξύ άλλων:
1. Δίνει τη δυνατότητα συμψηφισμού των ζημιών που έχουν επωμιστεί οι θυγατρικές σε χώρες της Ε.Ε. με τα κέρδη της μητρικής. Η Κομισιόν εκτιμά ότι μόνο από αυτό το μέτρο μπορούν να μειώσουν το φορολογικό βάρος τουλάχιστον οι μισές πολυεθνικές (εκτιμήσεις της Ε.Ε. καταλήγουν στο ότι από τον διασυνοριακό συμψηφισμό μπορούν να ωφεληθούν το 50% των μη χρηματοπιστωτικών και το 17% των χρηματοπιστωτικών πολυεθνικών ομίλων).
2.Περιορίζει αισθητά το κόστος επέκτασης των δραστηριοτήτων σε άλλη χώρα. Ακόμη και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προβλέπεται ότι η δαπάνη μπορεί να συρρικνωθεί ακόμη και κατά 67%, κάτι που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ ακόμη και για μια μικρομεσαία επιχείρηση.
3.Προσφέρει τη δυνατότητα να εκπίπτουν από τα έσοδα το σύνολο των δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη, ανεξάρτητα με το τι θα προβλέπει η εθνική φορολογική πολιτική.
4.Συμπιέζει το χρόνο που απαιτείται για να δημιουργηθεί μια θυγατρική σε άλλη χώρα της Ε.Ε. Πλέον οι επιχειρήσεις θα συναλλάσσονται με μία φορολογική αρχή, καθώς προωθείται η θέσπιση υπηρεσίας τύπου one-stop shop.
Πάντως, στην εισαγωγή της οδηγίας αναφέρεται ότι το κοινό φορολογικό σύστημα δεν θα οδηγήσει και σε εναρμόνιση των φορολογικών συντελεστών: «Ο ανταγωνισμός όσον αφορά τους φορολογικούς συντελεστές πρέπει να ενθαρρύνεται» αναγράφεται στο κείμενο της Κομισιόν. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το σχέδιο θα ωφελήσει δύο μεγάλες κατηγορίες επιχειρήσεων:
* Τις πολυεθνικές οι οποίες -όπως εξαγγέλλεται- θα απαλλαγούν από φορολογικά εμπόδια που υπάρχουν σήμερα στην ενιαία αγορά και
* Τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες θα αντιμετωπίζουν χαμηλότερο κόστος όταν θα αποφασίζουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους εκτός των συνόρων της χώρας τους.
Η ένταξη στο νέο σύστημα θα είναι προαιρετική. Ουσιαστικά, κίνητρο να ενταχθούν σε αυτό θα έχουν μόνο οι επιχειρήσεις που θα αποφασίζουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό. Πάντως, το γεγονός ότι η ένταξη στο νέο σύστημα φορολόγησης θα είναι προαιρετική, θα αναγκάσει τις φορολογικές αρχές της κάθε χώρας να...συντηρούν δύο διαφορετικά φορολογικά συστήματα. Το πρώτο θα αφορά τις εξωστρεφείς εταιρείες και το δεύτερο αυτές που θα επιλέγουν να κλειστούν στα σύνορά τους. Ως αντάλλαγμα για το πρόσθετο βάρος που θα παίξει στις εθνικές φορολογικές αρχές, η Κομισιόν αντιπαραβάλλει το όφελος από την απλοποίηση του καθεστώτος για τις εξωστρεφείς εταιρείες αλλά και την απαλλαγή από τα προβλήματα που δημιουργούν σήμερα οι συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας στις σχέσεις των εταιρειών με τις φορολογικές αρχές.
Οι εταιρείες που θα αποφασίζουν την ένταξή τους στο νέο σύστημα, πρέπει να υπακούουν στους νέους κανόνες που φέρνει η ευρωπαϊκή οδηγία. Μεταξύ άλλων:
* Θα επιτρέπεται η μεταφορά ζημιών σε επόμενη χρήση (και μάλιστα επ' αόριστον) όχι όμως και σε προηγούμενες χρήσεις.
* Από τα έσοδα της εταιρείας θα αφαιρούνται όλες οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, όπως επίσης και οι δαπάνες που έχουν να κάνουν με την άντληση ιδίων κεφαλαίων ή την εξασφάλιση δανείων. Από την άλλη, θα υπάρχει και αναλυτικός κατάλογος με τις δαπάνες που δεν θα μπορούν να αφαιρεθούν από τα έσοδα.
* Θα υπάρχουν περιορισμοί στη δυνατότητα έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα των τόκων που καταβάλλονται σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις οι οποίες εδρεύουν σε χώρα που δεν ανταλλάσσει πληροφορίες για λόγους πάταξης της φοροδιαφυγής.
Με λίγα λόγια δημιουργείται ένα πλαίσιο στο οποίο η μεταφορά των επιχειρήσεων διευκολύνεται ενώ η φορολόγησή τους δύναται να μειωθεί αισθητά. Αυτό αναμένεται να έχει αντίκτυπο στην χώρα μας σε πολλά επίπεδα: Καταρχήν δίνεται η δυνατότητα σε πολυεθνικές να αυξήσουν τις βάσεις τους στη χώρα μας - το ίδιο αναμένεται να συμβεί και σε Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και Γερμανία για διαφορετικούς λόγους - κυρίως μεσαίου μεγέθους εταιρείες, που αναζητούν χαμηλό κόστος εργασίας. Αυτό θα είναι καλό σε πρώτη φάση. Από την άλλη όμως, θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο ανταγωνισμού σε χώρες σαν τη δικιά μας να συμπιέσει το μισθολογικό κόστος, το πλαίσιο λειτουργίας και τις "παροχές" ακόμα παρακάτω. Επίσης στον αγώνα προσέλκυσης επενδύσεων θα υπάρξει και μια τάση μείωσης των φορολογικών συντελεστών κάτω από τα όρια αντοχής της οικονομίας, οδηγώντας σε αύξηση των συντελεστών στα φυσικά πρόσωπα για να καλυφθεί η τρύπα στα προβλεπόμενα έσοδα - ήδη κάτι τέτοιο διαφαίνεται από το πρόσφατο Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Επομένως είναι σημαντικό να υπάρξει ένας σχεδιασμός ώστε να γίνει εκμετάλλευση των αλλαγών χωρίς υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολλών, κάτι που δυστυχώς δε βλέπουμε από την παρούσα κυβέρνηση.
Πηγές ειδήσεων: "Ελευθεροτυπία", "Τα Νέα" / Διαβάστε εδώ για τα εξώδικα που θυροκολλούνται σε πολιτικά γραφεία βουλευτών ανά την Ελλάδα για να μην ψηφίσουν το Μεσοπρόθεσμο και το νέο Μνημόνιο. Τους επισημαίνονται οι ευθύνες τους απλά και κατανοητά. Τα τελευταία θύματα ήταν οι βουλευτές των Χανίων...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου