Είδηση: Ύστερα από υπόδειξη της ευρωπαϊκής επιτροπής, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να ισχύσουν χαλαρότερα κριτήρια για την αδειοδότηση των Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (πρώην κολέγια) τουλάχιστον όσον αφορά τα προσόντα των διδασκόντων. Το έγγραφο-οδηγία που στάλθηκε από την ευρωπαϊκή επιτροπή υποστήριζε ότι με τον αρχικό νόμο παραβιάζονταν θεμελιώδεις κοινοτικές ελευθερίες, όπως για παράδειγμα η παρέμβαση στα προσόντα των διδασκόντων και στο πρόγραμμα σπουδών.
Σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση που υπέγραψε η Αννα Διαμαντοπούλου, τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (ΚΕ.Μ.Ε) που έχουν λάβει άδεια ίδρυσης σύμφωνα με τον ν. 3696/2008 του Ε. Στυλιανίδη, θα μπορούν εφεξής να προσλαμβάνουν προσωπικό με χαμηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα.
Συγκεκριμένα, στην παλαιότερη απόφαση το 30% των διδασκόντων κάθε κολεγίου έπρεπε οπωσδήποτε να διαθέτει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών από ελληνικό ΑΕΙ ή αντίστοιχο αναγνωρισμένο, ισότιμο και ομοταγές αλλοδαπό ίδρυμα. Ταυτόχρονα, έδινε τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να προσλαμβάνουν διδάσκοντες έως 10% του συνολικού αριθμού, για τους οποίους να μην απαιτείται η κατοχή πτυχίου ΑΕΙ για τη διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων.
Στην πρόσφατη απόφαση, ωστόσο, δεν υπάρχει κάποιο ποσοστό για διδάσκοντες με μεταπτυχιακό ή διδακτορικό και ουσιαστικά αφήνεται στην κρίση του κάθε ιδιοκτήτη. Οσον αφορά τους διδάσκοντες χωρίς πτυχίο ΑΕΙ, δεν υπάρχει και πάλι ποσοστό, αλλά η ρήτρα ότι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον επταετή εμπειρία στο γνωστικό αντικείμενο των ειδικών δεξιοτήτων τους. Οι ιδιοκτήτες των ΚΕ.Μ.Ε έχουν προθεσμία να καταθέσουν τους συμπληρωματικούς φακέλους έως τις 15 Ιουνίου, ενώ, κατ’ αρχάς, φαίνεται να αντιδρούν στη μετονομασία των κολεγίων σε Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης.
Σχόλιο: Πολλές απορίες δημιουργεί η ταχύτητα με την οποία έσπευσε η υπουργός Παιδείας να κάνει το χατήρι της ευρωπαϊκής επιτροπής, η οποία ανακάλυψε "παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων" στον καθορισμό λειτουργίας των κολλεγίων.
Αναρωτιέται κανείς μήπως δεν συνιστά πραγματική παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων των Ελλήνων εργαζομένων τα όσα ζητά το μνημόνιο που υπέγραψε πρόσφατα η χώρα μας με την τρόικα και το ΔΝΤ; Μάλλον αυτά δεν παίζουν ρόλο...
Αλλά και αν μείνει κανείς στον τομέα της εκπαίδευσης, δεν είναι θεμελιώδες δικαίωμα, το δικαίωμα στην σωστή παιδεία που παραδίδεται από ιδρύματα που λειτουργούν κάτω από αυστηρούς κανόνες; Ούτε αυτά προφανώς έχουν σημασία, όταν υπάρχουν οικονομικά συμφέροντα.
Από την άλλη, αυτή η "παραίνεση" δε συνιστά παραβίαση του δικαιώματος κάθε χώρας να κρίνει τα του οίκου της όσο αφορά τη λειτουργία οποιαδήποτε ιδρύματος στην επικράτεια της; Φυσικά και ναι - γι' αυτό και αποτελεί "προτροπή" και όχι "εντολή", άσχετα αν η χώρα μας αποφάσισε στις τόσες υποχωρήσεις που έχει κάνει, να κάνει κι άλλη μια.
Από την άλλη και για να είμαστε σοβαροί: Μήπως τα κολλέγια (Κ.Μ.Ε. από δω και πέρα) δεν θα δίνουν πτυχία σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια (σοβαρά και μη); Αυτός δεν ήταν ο λόγος της αναγνώρισής των εν λόγω εμπορικών ιδρυμάτων;
Πως είναι επομένως δυνατόν να μην έχουν οι διδάσκοντες υποχρεωτικά έστω ένα μεταπτυχιακό τίτλο; Θα μπορεί δηλαδή ένας διδάσκων να εξετάζει και να κρίνει φοιτητές χωρίς να έχει σπουδάσει καν σε Α.Ε.Ι.; Σε ποιά χώρα της Ευρώπης συμβαίνει κάτι τέτοιο; Σε καμία.
Άρα λοιπόν θα πρωτοτυπήσουμε ως χώρα για μια ακόμα φορά: Στα κρατικά πανεπιστήμια για να διδάξεις και να πάρεις θέση θες τουλάχιστον μεταπτυχιακό τίτλο (σαν βοηθός) ή διδακτορικό με δημοσιεύσεις (για μόνιμος) ενώ στα Κ.Μ.Ε. (τα οποία θα δίνουν ισότιμους τίτλους και επαγγελματικά δικαιώματα - επομένως και το δικαίωμα σε συμμετοχή σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ κ.λπ. - μέσω του παράθυρου της συνεργασίας) μια "7ετής εμπειρία στο γνωστικό αντικείμενο σε ειδικές δεξιοτήτες" (ό,τι και αν σημαίνει αυτό) θα αρκεί. Τα συγχαρητήρια μας λοιπόν στην κυβέρνηση, για την περαιτέρω υποβάθμιση της πανεπιστημιακής μας εκπαίδευσης - Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξουν ουσιαστικές αντιδράσεις από την πανεπιστημιακή μας κοινότητα και όχι μόνο...
Πηγή: "Έθνος"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου