Με τη συζήτηση με τους εκπροσώπους της τρόικας (που έχει βαφτιστεί "θεσμοί") να βρίσκετε σε εξέλιξη, ήρθε η ώρα να μάθουμε και εμείς τα περίφημα "κοστολογημένα" μέτρα τα οποία τόσο καιρό επεξεργάζεται η κυβέρνηση.
Τα μέτρα αυτά έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον αφού περιέχουν μια σειρά από καθαρά μνημονιακά μέτρα τα οποία η κυβέρνηση μέχρι πρόσφατα απέρριπτε - έχοντας μάλιστα στο πρόγραμμά της ως μια από τις πρώτες πρωτεραιότητές να "εξαφανίσει" οτιδήποτε παρεμφερές υπήρχε.
Έτσι λοιπόν στη λίστα αυτή διαβάζουμε:
α) "Μεταρρυθμίσεις με βάση τη βέλτιστη πρακτική της Ε.Ε., με τεχνογνωσία των ILO - ΟΟΣΑ. Σταδιακή εισαγωγή «έξυπνης» προσέγγισης στις συλλογικές συμβάσεις. Φιλοδοξία για εξορθολογισμό και, σε βάθος χρόνου, αύξηση κατώτατου μισθού." Αυτό πρακτικά σημαίνει περαιτέρω ενίσχυση της "εκ περιτροπής εργασίας", της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων και πολύ πιθανόν της εισαγωγής του "συμβολαίου μηδενικών ορών" - κάτι που ούτε ο Σαμαράς στα ντουζένια του δεν είχε τολμήσει να περάσει. Αυτό το λέμε όχι γιατί είμαστε κακεντρεχείς αλλά γιατί οι προτάσεις του ΟΟΣΑ και οι κοινές τάσεις στην Ε.Ε. δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης ο ορισμός της καθαρής προγραμματικής υπόσχεσης για αύξηση του κατώτατου μισθού ως "φιλοδοξία" καταρρίπτει ακόμα και εκείνο το σενάριο της "επαναφοράς του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ" ως όνειρο απατηλό.
β) "Ακίνητα – Περιουσιολόγιο - Αντικειμενικές. Αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ με τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας με νέες αντικειμενικές αξίες. Αναζητείται ισορροπία ώστε οι εισπράξεις να μην πέσουν κάτω από τα 2,65 δισ. ευρώ. Κατάρτιση Περουσιολογίου." Πως θα είναι δυνατόν να μειωθούν οι αντικειμενικές αξίες (κάτι που επιτάσσει η αγορά εδώ και 2-3 χρόνια και το ΣτΕ έχει ζητήσει ρητά να γίνει), να καταργηθεί το χαράτσι (που αποτελεί προγραμματική θέση της κυβέρνησης) και ταυτόχρονα οι εισπράξεις να μη μειωθούν, κανείς δε το ξέρει. Το πιο πιθανόν είναι η αύξηση του ΦΜΑΠ να είναι τέτοια που θα κάνει το χαράτσι να φαίνεται μπροστά του σαν αντίτιμο γλυφιτζουριού από συνοικιακό περίπτερο.
γ) "Ιδιωτικοποιήσεις. Ολοκλήρωση των διαγωνισμών για τους οποίους έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής προσφορών, όπως τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θεωρείται «νούμερο ένα» project για τους δανειστές. Εχει επιλεγεί ο ανάδοχος αλλά δεν έχει προωθηθεί η σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο." Για το συγκεκριμένο θέμα έχουμε να πούμε μόνο ότι: 1) η κυβέρνηση έχει δηλώσει ρητά και κατηγορηματικά ότι "υποδομές, νερό και ενέργεια δεν πωλούνται" (τα αεροδρόμια είναι υποδομή) 2) υπουργοί και υπερυπουργοί της κυβέρνησης (μεταξύ των οποίων και ο κύριος Σταθάκης) έχουν βγει στο κλαρί αντιδρώντας στην ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, θεωρώντας τις "καταστροφικές". Είναι προφανές βέβαια ότι δεν τίθεται θέμα αδυναμίας της κυβέρνησης να σταματήσει την κύρωση της σύμβασης. Μπορεί και παραμπορεί. Αλλά εδώ ετοιμάζεται να πουλήσει το λιμάνι του Πειραία...Στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα κολλήσει;
δ) "Κοινωνική ασφάλιση. Μαχαίρι στις προκλητικές πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και νοικοκύρεμα των Ταμείων." Το τι εννοείται με την λέξη "νοικοκύρεμα" σηκώνει πολύ συζήτηση. Αν αληθεύει πάντως αυτό που συζητείται δηλ. ότι εννοεί την συνένωση των ταμείων (που πρακτικά θα σημάνει μειώσεις συντάξεων και παροχών), τότε απορούμε το τι διαφορετικό θα είναι αυτό απ' όσα πρότεινε ο Χαρδούβελης στο περίφημο e-mail του.
ε) "Παραοικονομία. Καταπολέμηση της διαφθοράς και του λαθρεμπορίου σε καύσιμα και καπνικά προϊόντα." Είναι προφανές ότι η μάστιγα της παραοικονομίας θα πρέπει να εξαλειφθεί. Αλλά όταν ένα προϊόν είναι 80-85% φόρος και κοστίζει πανάκριβα, πως μπορεί κανείς να πείσει κάποιον να επιλέξει το νόμιμο δρόμο όταν ο παράνομος είναι οικονομικότερος - ιδιαίτερα στην εποχή μας που και το δίευρω μετράει;
στ) "Αναθεώρηση συντελεστών ΦΠΑ, σε δεύτερη φάση. Το σενάριο της αύξησης του φόρου στα κοσμοπολίτικα νησιά (Σαντορίνη, Μύκονος) δεν «περπάτησε» λόγω νομικών κωλυμάτων που έθεσαν οι Βρυξέλλες κάνοντας λόγο για ΦΠΑ «δύο ταχυτήτων» στο Αιγαίο. «Ζεστό» παραμένει όμως το σενάριο μετάταξης προϊόντων από τον χαμηλό 13% στον υψηλό ΦΠΑ 23%." Θα μπορούσε ίσως να προταθεί η εφαρμογή του ΦΠΑ σε ζώνες; Στο κάτω-κάτω και η Κρήτη στο Αιγαίο είναι αλλά έχει ΦΠΑ 23%. Το ζουμί πάντως είναι το "μετάταξη προϊόντων". Είναι κάτι που είχε συζητηθεί και παλαιότερα (διαβάστε λεπτομέρειες εδώ) και που φαίνεται ότι επανέρχεται (παρότι ο κ. Βαρουφάκης το αποκλείει - πράγμα που έκανε και στο παρελθόν για τα λιμάνια και τ' αεροδρόμια βέβαια)... Το ίδιο ισχύει και για ένα "φόρο λίπους" στ' "ανθυγιεινά προϊόντα" (που περιλαμβάνουν ζάχαρη, λίπος, αλάτι) που πιθανότατα θα καλύπτει το 90% των τροφίμων και αποτελεί μια διευρυμένη εκδοχή αυτού που ζητούσε παλιότερα η τρόικα.
Γενικό συμπέρασμα...Πρέπει καταρχήν να βγάλουμε το καπέλο στον Αλέξη Τσίπρα για την προσπάθεια που έγινε μέχρι σήμερα να διαπραγματευτεί. Από την άλλη όμως μας κάνει τεράστια εντύπωση το ότι στις όποιες διαπραγματεύσεις έγιναν, δεν υπήρχε σαφής τεκμηρίωση των προτεινόμενων μέτρων, πράγμα αναγκαίο αφού το πλάνο ήταν εξαρχής (απ' ότι φάνηκε στην πορεία) το να πάρουμε τα υπολοιπόμενα των μνημονιακών δόσεων. Μας κάνει τεράστια εντύπωση το ότι παρά το "δυνατό" οικονομικό επιτελείο κανείς μα κανείς δεν φάνηκε να είναι πραγματικά έτοιμος στο ν' ακούσει ένα "όχι" από τους δανειστές.
Όσο αφορά τα μέτρα τώρα, μπορεί να μη μιλάμε για το "πλήρες πακέτο Χαρδούβελη" αλλά σίγουρα ούτε μνημόνια "σκίστηκαν" ή "τελείωσαν", ούτε οι "αποκρατικοποιήσεις επανεξετάζονται" και προφανώς συνεχίζουμε στο ίδιο μνημονιακό κλίμα που ήμασταν και πριν. Υπάρχει άλλος δρόμος; Αυτό συζητείται. Το θέμα είναι όμως ότι ακόμα και αν υπάρχει (όπως εξάλλου έλεγαν στον ΣΥΡΙΖΑ από το 2010 μέχρι τον Φλεβάρη του 2015) δεν ξέρουμε αν η κυβέρνηση είναι έτοιμη και θέλει να το κυνηγήσει...
Τα μέτρα αυτά έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον αφού περιέχουν μια σειρά από καθαρά μνημονιακά μέτρα τα οποία η κυβέρνηση μέχρι πρόσφατα απέρριπτε - έχοντας μάλιστα στο πρόγραμμά της ως μια από τις πρώτες πρωτεραιότητές να "εξαφανίσει" οτιδήποτε παρεμφερές υπήρχε.
Έτσι λοιπόν στη λίστα αυτή διαβάζουμε:
α) "Μεταρρυθμίσεις με βάση τη βέλτιστη πρακτική της Ε.Ε., με τεχνογνωσία των ILO - ΟΟΣΑ. Σταδιακή εισαγωγή «έξυπνης» προσέγγισης στις συλλογικές συμβάσεις. Φιλοδοξία για εξορθολογισμό και, σε βάθος χρόνου, αύξηση κατώτατου μισθού." Αυτό πρακτικά σημαίνει περαιτέρω ενίσχυση της "εκ περιτροπής εργασίας", της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων και πολύ πιθανόν της εισαγωγής του "συμβολαίου μηδενικών ορών" - κάτι που ούτε ο Σαμαράς στα ντουζένια του δεν είχε τολμήσει να περάσει. Αυτό το λέμε όχι γιατί είμαστε κακεντρεχείς αλλά γιατί οι προτάσεις του ΟΟΣΑ και οι κοινές τάσεις στην Ε.Ε. δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης ο ορισμός της καθαρής προγραμματικής υπόσχεσης για αύξηση του κατώτατου μισθού ως "φιλοδοξία" καταρρίπτει ακόμα και εκείνο το σενάριο της "επαναφοράς του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ" ως όνειρο απατηλό.
β) "Ακίνητα – Περιουσιολόγιο - Αντικειμενικές. Αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ με τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας με νέες αντικειμενικές αξίες. Αναζητείται ισορροπία ώστε οι εισπράξεις να μην πέσουν κάτω από τα 2,65 δισ. ευρώ. Κατάρτιση Περουσιολογίου." Πως θα είναι δυνατόν να μειωθούν οι αντικειμενικές αξίες (κάτι που επιτάσσει η αγορά εδώ και 2-3 χρόνια και το ΣτΕ έχει ζητήσει ρητά να γίνει), να καταργηθεί το χαράτσι (που αποτελεί προγραμματική θέση της κυβέρνησης) και ταυτόχρονα οι εισπράξεις να μη μειωθούν, κανείς δε το ξέρει. Το πιο πιθανόν είναι η αύξηση του ΦΜΑΠ να είναι τέτοια που θα κάνει το χαράτσι να φαίνεται μπροστά του σαν αντίτιμο γλυφιτζουριού από συνοικιακό περίπτερο.
γ) "Ιδιωτικοποιήσεις. Ολοκλήρωση των διαγωνισμών για τους οποίους έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής προσφορών, όπως τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θεωρείται «νούμερο ένα» project για τους δανειστές. Εχει επιλεγεί ο ανάδοχος αλλά δεν έχει προωθηθεί η σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο." Για το συγκεκριμένο θέμα έχουμε να πούμε μόνο ότι: 1) η κυβέρνηση έχει δηλώσει ρητά και κατηγορηματικά ότι "υποδομές, νερό και ενέργεια δεν πωλούνται" (τα αεροδρόμια είναι υποδομή) 2) υπουργοί και υπερυπουργοί της κυβέρνησης (μεταξύ των οποίων και ο κύριος Σταθάκης) έχουν βγει στο κλαρί αντιδρώντας στην ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, θεωρώντας τις "καταστροφικές". Είναι προφανές βέβαια ότι δεν τίθεται θέμα αδυναμίας της κυβέρνησης να σταματήσει την κύρωση της σύμβασης. Μπορεί και παραμπορεί. Αλλά εδώ ετοιμάζεται να πουλήσει το λιμάνι του Πειραία...Στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα κολλήσει;
δ) "Κοινωνική ασφάλιση. Μαχαίρι στις προκλητικές πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και νοικοκύρεμα των Ταμείων." Το τι εννοείται με την λέξη "νοικοκύρεμα" σηκώνει πολύ συζήτηση. Αν αληθεύει πάντως αυτό που συζητείται δηλ. ότι εννοεί την συνένωση των ταμείων (που πρακτικά θα σημάνει μειώσεις συντάξεων και παροχών), τότε απορούμε το τι διαφορετικό θα είναι αυτό απ' όσα πρότεινε ο Χαρδούβελης στο περίφημο e-mail του.
ε) "Παραοικονομία. Καταπολέμηση της διαφθοράς και του λαθρεμπορίου σε καύσιμα και καπνικά προϊόντα." Είναι προφανές ότι η μάστιγα της παραοικονομίας θα πρέπει να εξαλειφθεί. Αλλά όταν ένα προϊόν είναι 80-85% φόρος και κοστίζει πανάκριβα, πως μπορεί κανείς να πείσει κάποιον να επιλέξει το νόμιμο δρόμο όταν ο παράνομος είναι οικονομικότερος - ιδιαίτερα στην εποχή μας που και το δίευρω μετράει;
στ) "Αναθεώρηση συντελεστών ΦΠΑ, σε δεύτερη φάση. Το σενάριο της αύξησης του φόρου στα κοσμοπολίτικα νησιά (Σαντορίνη, Μύκονος) δεν «περπάτησε» λόγω νομικών κωλυμάτων που έθεσαν οι Βρυξέλλες κάνοντας λόγο για ΦΠΑ «δύο ταχυτήτων» στο Αιγαίο. «Ζεστό» παραμένει όμως το σενάριο μετάταξης προϊόντων από τον χαμηλό 13% στον υψηλό ΦΠΑ 23%." Θα μπορούσε ίσως να προταθεί η εφαρμογή του ΦΠΑ σε ζώνες; Στο κάτω-κάτω και η Κρήτη στο Αιγαίο είναι αλλά έχει ΦΠΑ 23%. Το ζουμί πάντως είναι το "μετάταξη προϊόντων". Είναι κάτι που είχε συζητηθεί και παλαιότερα (διαβάστε λεπτομέρειες εδώ) και που φαίνεται ότι επανέρχεται (παρότι ο κ. Βαρουφάκης το αποκλείει - πράγμα που έκανε και στο παρελθόν για τα λιμάνια και τ' αεροδρόμια βέβαια)... Το ίδιο ισχύει και για ένα "φόρο λίπους" στ' "ανθυγιεινά προϊόντα" (που περιλαμβάνουν ζάχαρη, λίπος, αλάτι) που πιθανότατα θα καλύπτει το 90% των τροφίμων και αποτελεί μια διευρυμένη εκδοχή αυτού που ζητούσε παλιότερα η τρόικα.
Γενικό συμπέρασμα...Πρέπει καταρχήν να βγάλουμε το καπέλο στον Αλέξη Τσίπρα για την προσπάθεια που έγινε μέχρι σήμερα να διαπραγματευτεί. Από την άλλη όμως μας κάνει τεράστια εντύπωση το ότι στις όποιες διαπραγματεύσεις έγιναν, δεν υπήρχε σαφής τεκμηρίωση των προτεινόμενων μέτρων, πράγμα αναγκαίο αφού το πλάνο ήταν εξαρχής (απ' ότι φάνηκε στην πορεία) το να πάρουμε τα υπολοιπόμενα των μνημονιακών δόσεων. Μας κάνει τεράστια εντύπωση το ότι παρά το "δυνατό" οικονομικό επιτελείο κανείς μα κανείς δεν φάνηκε να είναι πραγματικά έτοιμος στο ν' ακούσει ένα "όχι" από τους δανειστές.
Όσο αφορά τα μέτρα τώρα, μπορεί να μη μιλάμε για το "πλήρες πακέτο Χαρδούβελη" αλλά σίγουρα ούτε μνημόνια "σκίστηκαν" ή "τελείωσαν", ούτε οι "αποκρατικοποιήσεις επανεξετάζονται" και προφανώς συνεχίζουμε στο ίδιο μνημονιακό κλίμα που ήμασταν και πριν. Υπάρχει άλλος δρόμος; Αυτό συζητείται. Το θέμα είναι όμως ότι ακόμα και αν υπάρχει (όπως εξάλλου έλεγαν στον ΣΥΡΙΖΑ από το 2010 μέχρι τον Φλεβάρη του 2015) δεν ξέρουμε αν η κυβέρνηση είναι έτοιμη και θέλει να το κυνηγήσει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου