Γράψαμε πρόσφατα για τη θέληση της κυβέρνησης να ελέγχει την καθημερινότητά μας. Διαβάζουμε σε επίκαιρο ρεπορτάζ των "Νέων" ότι: "κατά τον έλεγχο των υποθέσεων θα αξιοποιούνται στοιχεία από τους φακέλους των ΔΟΥ, της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, το ΣΔΟΕ αλλά και από τρίτες πηγές. Πρέπει να σημειωθεί πως ήδη η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών έχει συλλέξει από τις ΔΕΚΟ, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μεγάλο όγκο δεδομένων για τις δαπάνες που πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι, τα οποία είναι σε θέση να εμπλουτίζει με τα δεδομένα των δηλώσεων των φορολογουμένων (πχ. ενοίκια, δόσεις δανείων, εκπιπτόμενες δαπάνες).
Εκτιμάται πάντως ότι ο νέος τρόπος τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος των φορολογουμένων θα συνοδευθεί από κύμα προσφυγών στα δικαστήρια καθώς πολλοί θα αμφισβητήσουν τη νομιμότητα των αποτελεσμάτων του.
Οι ''αμερικανικού τύπου'' φοροέλεγχοι θα εφαρμόζονται κυρίως στις περιπτώσεις:
Αδικαιολόγητου πλουτισμού, όταν πραγματοποιούνται δαπάνες οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογουμένου (ατομικά ή και οικογενειακά) ή της επιχείρησης στην οποία συμμετέχει.
Όταν τα δηλωθέντα εισοδήματα από άσκηση ατομικής επιχείρησης ή ελευθέριου επαγγέλματος δεν αποκλίνουν σημαντικά από το αφορολόγητο όριο.
Όταν δεν τηρούνται ή δεν επιδεικνύονται βιβλία και στοιχεία (ΚΒΣ/ΚΦΑΣ).
Όταν υπάρχουν βάσιμες υποψίες ή πληροφορίες ότι το πραγματικό εισόδημα του φορολογουμένου είναι μεγαλύτερο από αυτό που δηλώνει."
Άρες-μάρες-κουκουνάρες δηλαδή. Οι κύριοι της κυβέρνησης θεωρούν ότι από το 2009 και πέρα, τα πράγματα πάνε καλά στην Ελλάδα, τα λεφτά τρέχουν από τα μπατζάκια των Ελλήνων, αλλά οι πονηροί Έλληνες, δεν τα δηλώνουν στην εφορία (εξ' ου και το "δεν αποκλίνουν σημαντικά από το αφορολόγητο"). Επομένως η συντριπτική πλειοψηφία των φορολογουμένων είναι εν δυνάμει φοροφυγάδες και επομένως θα πρέπει να ελεγχούν. Τώρα γιατί εμάς μας δημιουργείται η εντύπωση ότι προετοιμάζεται ένα "κυνήγι μαγισσών" με πιθανά οφέλη για (ορισμένους) επίορκους υπαλλήλους, δεν ξέρουμε...Μάλλον η πρότερη εμπειρία με τις περαιώσεις και τις ρυθμίσεις μας μυρίζει...
Και για να μην ξεχνιόμαστε...Η δικαιοσύνη κρίνει με δύο μέτρα και σταθμά - αυτό είναι γνωστό εδώ και καιρό. Το δε Συμβουλίου της Επικρατείας κρίνει θετικά όπου το αντίκτυπο είναι μικρό για την κυβέρνηση και για το Μνημόνιο. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η τελευταία του απόφαση: έτσι αντισυνταγματική κρίθηκε από την Ολομέλεια του συμβουλίου η φορολόγηση με συντελεστή 15% του επιδόματος αλλοδαπής που χορηγείται στους υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών και άλλων δημοσίων πολιτικών υπηρεσιών, οι οποίοι υπηρετούν στο εξωτερικό. Ως εδώ καλά και σωστά έπραξε - το ενδιαφέρον έχει όμως η αιτιολόγηση.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου στην υπ' αριθμ. 1840/2013 απόφασή της επισημαίνει, ότι σύμφωνα με τον Οργανισμό του υπουργείου Εξωτερικών, οι πολιτικοί υπάλληλοι του Δημοσίου, όταν μεταβαίνουν στο εξωτερικό με εντολή για εκτέλεση υπηρεσίας ή με ειδική αποστολή για χρονικό διάστημα άνω των 30 ημερών, λαμβάνουν επίδομα αλλοδαπής, προκειμένου να ανταποκριθούν στην ανάγκη αντιμετώπισης του αυξημένου κόστους ζωής στο εξωτερικό και στις ειδικές συνθήκες διαβίωσης σε κάθε χώρα.
Το επίδομα αυτό, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, οι υπάλληλοι το λαμβάνουν προς κάλυψη των δαπανών στις οποίες υποβάλλονται εξαιτίας της υπηρεσίας που τους έχει ανατεθεί ή για την ταχύτερη και αποτελεσματική διεξαγωγή της.
Κατά συνέπεια, όπως υπογραμμίζει η Ολομέλεια (πρόεδρος ο Κ. Μενουδάκος και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Γ. Βώρος), το επίμαχο επίδομα σύμφωνα με τις επιταγές των άρθρων 4 (περί ισότητας των πολιτών) και 78 (προϋποθέσεις επιβολής φόρων) του Συντάγματος δεν επιτρέπεται να υπόκειται σε φόρο εισοδήματος, γιατί έχει αποζημιωτικό χαρακτήρα. Να θυμήσουμε ότι το ίδιο δικαστήριο, παρέκαμψε τις φωνές γι' αντισυνταγματικότητα του χαρατσιού, με τη λογική ότι "δεν είναι μόνιμο" (που είναι), για τις τραγικές μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, ενώ επέτρεψε παρά την αντίθετη γνωμοδότηση πολλών και διαφόρων συνταγματολόγων την ύπαρξη κατώτατου μισθού πολλών ταχυτήτων - ξεφτιλίζοντας δηλαδή τα άρθρα που τώρα επικαλείται. Αλίμονο στην χώρα που τα συνταγματικά της δικαστήρια κάνουν "χατήρια" χωρίς να κρίνουν προς όφελος του λαού...
Εκτιμάται πάντως ότι ο νέος τρόπος τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος των φορολογουμένων θα συνοδευθεί από κύμα προσφυγών στα δικαστήρια καθώς πολλοί θα αμφισβητήσουν τη νομιμότητα των αποτελεσμάτων του.
Οι ''αμερικανικού τύπου'' φοροέλεγχοι θα εφαρμόζονται κυρίως στις περιπτώσεις:
Αδικαιολόγητου πλουτισμού, όταν πραγματοποιούνται δαπάνες οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογουμένου (ατομικά ή και οικογενειακά) ή της επιχείρησης στην οποία συμμετέχει.
Όταν τα δηλωθέντα εισοδήματα από άσκηση ατομικής επιχείρησης ή ελευθέριου επαγγέλματος δεν αποκλίνουν σημαντικά από το αφορολόγητο όριο.
Όταν δεν τηρούνται ή δεν επιδεικνύονται βιβλία και στοιχεία (ΚΒΣ/ΚΦΑΣ).
Όταν υπάρχουν βάσιμες υποψίες ή πληροφορίες ότι το πραγματικό εισόδημα του φορολογουμένου είναι μεγαλύτερο από αυτό που δηλώνει."
Άρες-μάρες-κουκουνάρες δηλαδή. Οι κύριοι της κυβέρνησης θεωρούν ότι από το 2009 και πέρα, τα πράγματα πάνε καλά στην Ελλάδα, τα λεφτά τρέχουν από τα μπατζάκια των Ελλήνων, αλλά οι πονηροί Έλληνες, δεν τα δηλώνουν στην εφορία (εξ' ου και το "δεν αποκλίνουν σημαντικά από το αφορολόγητο"). Επομένως η συντριπτική πλειοψηφία των φορολογουμένων είναι εν δυνάμει φοροφυγάδες και επομένως θα πρέπει να ελεγχούν. Τώρα γιατί εμάς μας δημιουργείται η εντύπωση ότι προετοιμάζεται ένα "κυνήγι μαγισσών" με πιθανά οφέλη για (ορισμένους) επίορκους υπαλλήλους, δεν ξέρουμε...Μάλλον η πρότερη εμπειρία με τις περαιώσεις και τις ρυθμίσεις μας μυρίζει...
Και για να μην ξεχνιόμαστε...Η δικαιοσύνη κρίνει με δύο μέτρα και σταθμά - αυτό είναι γνωστό εδώ και καιρό. Το δε Συμβουλίου της Επικρατείας κρίνει θετικά όπου το αντίκτυπο είναι μικρό για την κυβέρνηση και για το Μνημόνιο. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η τελευταία του απόφαση: έτσι αντισυνταγματική κρίθηκε από την Ολομέλεια του συμβουλίου η φορολόγηση με συντελεστή 15% του επιδόματος αλλοδαπής που χορηγείται στους υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών και άλλων δημοσίων πολιτικών υπηρεσιών, οι οποίοι υπηρετούν στο εξωτερικό. Ως εδώ καλά και σωστά έπραξε - το ενδιαφέρον έχει όμως η αιτιολόγηση.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου στην υπ' αριθμ. 1840/2013 απόφασή της επισημαίνει, ότι σύμφωνα με τον Οργανισμό του υπουργείου Εξωτερικών, οι πολιτικοί υπάλληλοι του Δημοσίου, όταν μεταβαίνουν στο εξωτερικό με εντολή για εκτέλεση υπηρεσίας ή με ειδική αποστολή για χρονικό διάστημα άνω των 30 ημερών, λαμβάνουν επίδομα αλλοδαπής, προκειμένου να ανταποκριθούν στην ανάγκη αντιμετώπισης του αυξημένου κόστους ζωής στο εξωτερικό και στις ειδικές συνθήκες διαβίωσης σε κάθε χώρα.
Το επίδομα αυτό, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, οι υπάλληλοι το λαμβάνουν προς κάλυψη των δαπανών στις οποίες υποβάλλονται εξαιτίας της υπηρεσίας που τους έχει ανατεθεί ή για την ταχύτερη και αποτελεσματική διεξαγωγή της.
Κατά συνέπεια, όπως υπογραμμίζει η Ολομέλεια (πρόεδρος ο Κ. Μενουδάκος και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Γ. Βώρος), το επίμαχο επίδομα σύμφωνα με τις επιταγές των άρθρων 4 (περί ισότητας των πολιτών) και 78 (προϋποθέσεις επιβολής φόρων) του Συντάγματος δεν επιτρέπεται να υπόκειται σε φόρο εισοδήματος, γιατί έχει αποζημιωτικό χαρακτήρα. Να θυμήσουμε ότι το ίδιο δικαστήριο, παρέκαμψε τις φωνές γι' αντισυνταγματικότητα του χαρατσιού, με τη λογική ότι "δεν είναι μόνιμο" (που είναι), για τις τραγικές μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, ενώ επέτρεψε παρά την αντίθετη γνωμοδότηση πολλών και διαφόρων συνταγματολόγων την ύπαρξη κατώτατου μισθού πολλών ταχυτήτων - ξεφτιλίζοντας δηλαδή τα άρθρα που τώρα επικαλείται. Αλίμονο στην χώρα που τα συνταγματικά της δικαστήρια κάνουν "χατήρια" χωρίς να κρίνουν προς όφελος του λαού...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου