Τις τελευταίες μέρες έχει έρθει στο φως της δημοσιότητας η πρόταση της τρόικας για απελευθέρωση των πλειστηριασμών των ακινήτων, σε μια προσπάθεια μείωσης των τιμών της κτηματαγοράς και "απελευθέρωσης" ενός σημαντικού κεφαλαίου (το οποίο όσο ισχύει η απαγόρευση παραμένει ανενεργό) προς όφελος των τραπεζών.
Τα όσα περιγράφονται στο άρθρο είναι χαρακτηριστικά. Πάντως μια πρόχειρη μελέτη στον τρόπο της λειτουργίας της αγοράς των ακινήτων στην Μ.Βρετανία καταδεικνύει ότι οι πληροφορίες του αρθρογράφου των Νέων για το "αγγλοσαξωνικό" μοντέλο, είναι λανθασμένες: τα δάνεια δίνονται για 25-40 χρόνια και σίγουρα εντός του βίου του δανειολήπτη, με προτίμηση στην μικρότερη δυνατή διάρκεια, πράγμα λογικό αφού έτσι εξασφαλίζεται η αποπληρωμή του δανείου, το οποίο είναι και το ζητούμενο (αφού η αγορά των ακινήτων είναι επισφαλής λόγω αυξομειώσεων της αξίας τους). Αυτό το οποίο όμως συμβαίνει στις "αγγλοσαξωνικές" χώρες είναι η δυνατότητα λήψης δανείων για αποπληρωμή μόνο των τόκων, πράγμα το οποίο έγινε ώστε να υπάρξει η δημιουργία ενός "κύματος" αγορών ακινήτων με σκοπό την ενοικίαση. Αυτό βέβαια στην χώρα μας γινόταν με ιδία κεφάλαια - τουλάχιστον μέχρι σήμερα...
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Ασυγκράτητη η εγχώρια τρόικα. Περάστε κόσμε και στα λιμάνια. Πέρασαν στο σχετικό Ταμείο 21 λιμάνια και μαρίνες της χώρας που αναμένεται να βγουν στο σφυρί άμεσα... Παράλληλα έρχεται στο φως σχέδιο για την κατασκευή ενός νέου λιμανιού για κρουαζιερόπλοια στο Δέλτα Φαλήρου. Τα λιμάνια που πέρασαν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είναι : Ζακύνθου, Κατακόλου, Τούρλος Μυκόνου, Χίου, Πύλου, Νέας Επιδαύρου, Γλυφάδας, Πόρου, Σκιάθου, Σκύρου, Σούδας, Αγίου Νικολάου, Ρεθύμνου. Διαπιστώνουμε δηλαδή ότι σε αντίθεση με τα όσα συμβαίνουν σε όλο τον προηγμένο κόσμο, η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου αποφάσισε να παραχωρήσει όλες τις ναυτιλιακές υποδομές της χώρας μας σε ιδιώτες. Και αυτό σε περιοχές ευαίσθητες (βλ. Επτάνησα, κεντρικό Αιγαίο, Κρήτη και Νότια Πελοπόννησος) με τεράστιο αναπτυξιακό ενδιαφέρον που με την σωστή χρήση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων θα μπορούσαν με μικρό κόστος να αποφέρουν έσοδα σε μικρό βάθος χρόνου. Από κει και πέρα, και επειδή η ζέστη έχει δημιουργήσει μάλλον πρόβλημα στους "εγκεφάλους" της κυβέρνησης, προκρίνουν την παραχώρηση του Δέλτα του Φαλήρου σε ιδιώτες για την δημιουργία ΝΕΟΥ λιμανιού, αντί την μετατροπή κάποιων από τα υπάρχοντα στην ευρύτερη περιοχή (π.χ. του Λαυρίου) για κύρια χρήση του τουρισμού κρουαζιέρας. Αυτό θα έμοιαζε ως σοβαρότερη λύση για δύο λόγους : α) κοστίζει λιγότερο, β) μπορεί να επανέλθει στο μέλλον στην παρούσα χρήση του, δεδομένου ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας θα είναι πάντα στα πάνω του ή ότι η χώρα μας θα είναι σταθερός προορισμός. Φανταστείτε τι θα γίνει αν ξαφνικά βγούμε εκτός "χάρτη κρουαζιέρας" και έχουμε ένα λιμάνι-φάντασμα σε έναν ευαίσθητο περιβαλλοντικά τομέα...
Η δικαιολογία; "Ο Πειραιάς δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές να εξυπηρετήσει μεγάλο αριθμό επιβατών, ούτε το δίκτυο για τις μετακινήσεις τους προς την υπόλοιπη Αττική". Αυτό δεν το βγάλαμε από μυαλό μας - αλήθεια. Είναι η επίσημη αιτιολόγηση της κυβέρνησης για να δημιουργήσει ένα καινούργιο φαραωνικό έργο, σε μια περιβαλλοντικά προστατευόμενη περιοχή. Δηλαδή μας λένε - στα σοβαρά - ότι ο Πειραιάς με τον "υπόγειο" (που διασυνδέεται με προαστιακό / μετρό / σιδηρόδρομο) και την άριστη λεωφορειακή σύνδεσή του με την υπόλοιπη Αττική "δεν κάνει" κι έτσι θα πρέπει να "τσιμεντώσουμε" και το τελευταίο κομμάτι της Αττικής που έχει μείνει χωρίς μεγάλες παρεμβάσεις. Προφανώς γιατί (με βάση το μυαλό όσων ονειρεύονται καινούργιες μίζες) θα πρέπει, όλες οι μετακινήσεις των επιβατών να γίνονται με τουριστικά λεωφορεία και Ι.Χ., κάτι που βασίζεται σ' ένα πεπαλαιωμένο μοντέλο "επιβάτη κρουαζιέρας" που τείνει προς εξαφάνιση. Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρχουν σύγχρονα μέσα μεταφοράς που θα μπορούν εύκολα να μεταφέρουν τους επιβάτες οπουδήποτε. Και αυτό μας φαντάζει πιο εύκολο να γίνεται στον Πειραιά παρά αλλού. Αναρωτιόμαστε μήπως θα πρέπει (κατά τους εγκέφαλους του υπουργείου) να δημιουργηθούν και ξεχωριστές λωρίδες στους δρόμους για να γίνεται και επισήμως διαχωρισμός μεταξύ "ιθαγενών" και "αλλοδαπών".
Κι αυτό την ίδια στιγμή που επίσημοι, κρατικοί οργανισμοί όπως ό Οργανισμός Αθήνας αναφέρουν στο σχέδιό τους για το Ρυθμιστικό Σχέδιο «Αττικής 2021» ότι ο μόνος μικρού μεγέθους συμπληρωματικός χώρος κρουαζιέρας, θα μπορούσε να κατασκευασθεί στο Λαύριο υπό προϋποθέσεις και σε καμιά όμως περίπτωση στο Φαληρικό Όρμο.
Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς δέχεται τις αντιδράσεις φορέων και ιστιοπλοϊκών ομίλων για το συγκεκριμένο θέμα, οι οποίοι αναφέρουν ότι ο θαλάσσιος χώρος του Φαληρικού Δέλτα αποτελεί ενιαίο εθνικό αθλητικό χώρο και θεωρούν αδιανόητο να επιδιωχθεί η τσιμεντοποίησή του. Αυτό βέβαια μικρή σημασία έχει - στο κάτω-κάτω ο αθλητισμός στην χώρα μας είναι είδος προς εξαφάνιση, κατά την πάγια ελληνική συνήθεια του "ή όλα ή τίποτα".
Τα όσα περιγράφονται στο άρθρο είναι χαρακτηριστικά. Πάντως μια πρόχειρη μελέτη στον τρόπο της λειτουργίας της αγοράς των ακινήτων στην Μ.Βρετανία καταδεικνύει ότι οι πληροφορίες του αρθρογράφου των Νέων για το "αγγλοσαξωνικό" μοντέλο, είναι λανθασμένες: τα δάνεια δίνονται για 25-40 χρόνια και σίγουρα εντός του βίου του δανειολήπτη, με προτίμηση στην μικρότερη δυνατή διάρκεια, πράγμα λογικό αφού έτσι εξασφαλίζεται η αποπληρωμή του δανείου, το οποίο είναι και το ζητούμενο (αφού η αγορά των ακινήτων είναι επισφαλής λόγω αυξομειώσεων της αξίας τους). Αυτό το οποίο όμως συμβαίνει στις "αγγλοσαξωνικές" χώρες είναι η δυνατότητα λήψης δανείων για αποπληρωμή μόνο των τόκων, πράγμα το οποίο έγινε ώστε να υπάρξει η δημιουργία ενός "κύματος" αγορών ακινήτων με σκοπό την ενοικίαση. Αυτό βέβαια στην χώρα μας γινόταν με ιδία κεφάλαια - τουλάχιστον μέχρι σήμερα...
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Ασυγκράτητη η εγχώρια τρόικα. Περάστε κόσμε και στα λιμάνια. Πέρασαν στο σχετικό Ταμείο 21 λιμάνια και μαρίνες της χώρας που αναμένεται να βγουν στο σφυρί άμεσα... Παράλληλα έρχεται στο φως σχέδιο για την κατασκευή ενός νέου λιμανιού για κρουαζιερόπλοια στο Δέλτα Φαλήρου. Τα λιμάνια που πέρασαν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είναι : Ζακύνθου, Κατακόλου, Τούρλος Μυκόνου, Χίου, Πύλου, Νέας Επιδαύρου, Γλυφάδας, Πόρου, Σκιάθου, Σκύρου, Σούδας, Αγίου Νικολάου, Ρεθύμνου. Διαπιστώνουμε δηλαδή ότι σε αντίθεση με τα όσα συμβαίνουν σε όλο τον προηγμένο κόσμο, η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου αποφάσισε να παραχωρήσει όλες τις ναυτιλιακές υποδομές της χώρας μας σε ιδιώτες. Και αυτό σε περιοχές ευαίσθητες (βλ. Επτάνησα, κεντρικό Αιγαίο, Κρήτη και Νότια Πελοπόννησος) με τεράστιο αναπτυξιακό ενδιαφέρον που με την σωστή χρήση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων θα μπορούσαν με μικρό κόστος να αποφέρουν έσοδα σε μικρό βάθος χρόνου. Από κει και πέρα, και επειδή η ζέστη έχει δημιουργήσει μάλλον πρόβλημα στους "εγκεφάλους" της κυβέρνησης, προκρίνουν την παραχώρηση του Δέλτα του Φαλήρου σε ιδιώτες για την δημιουργία ΝΕΟΥ λιμανιού, αντί την μετατροπή κάποιων από τα υπάρχοντα στην ευρύτερη περιοχή (π.χ. του Λαυρίου) για κύρια χρήση του τουρισμού κρουαζιέρας. Αυτό θα έμοιαζε ως σοβαρότερη λύση για δύο λόγους : α) κοστίζει λιγότερο, β) μπορεί να επανέλθει στο μέλλον στην παρούσα χρήση του, δεδομένου ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας θα είναι πάντα στα πάνω του ή ότι η χώρα μας θα είναι σταθερός προορισμός. Φανταστείτε τι θα γίνει αν ξαφνικά βγούμε εκτός "χάρτη κρουαζιέρας" και έχουμε ένα λιμάνι-φάντασμα σε έναν ευαίσθητο περιβαλλοντικά τομέα...
Η δικαιολογία; "Ο Πειραιάς δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές να εξυπηρετήσει μεγάλο αριθμό επιβατών, ούτε το δίκτυο για τις μετακινήσεις τους προς την υπόλοιπη Αττική". Αυτό δεν το βγάλαμε από μυαλό μας - αλήθεια. Είναι η επίσημη αιτιολόγηση της κυβέρνησης για να δημιουργήσει ένα καινούργιο φαραωνικό έργο, σε μια περιβαλλοντικά προστατευόμενη περιοχή. Δηλαδή μας λένε - στα σοβαρά - ότι ο Πειραιάς με τον "υπόγειο" (που διασυνδέεται με προαστιακό / μετρό / σιδηρόδρομο) και την άριστη λεωφορειακή σύνδεσή του με την υπόλοιπη Αττική "δεν κάνει" κι έτσι θα πρέπει να "τσιμεντώσουμε" και το τελευταίο κομμάτι της Αττικής που έχει μείνει χωρίς μεγάλες παρεμβάσεις. Προφανώς γιατί (με βάση το μυαλό όσων ονειρεύονται καινούργιες μίζες) θα πρέπει, όλες οι μετακινήσεις των επιβατών να γίνονται με τουριστικά λεωφορεία και Ι.Χ., κάτι που βασίζεται σ' ένα πεπαλαιωμένο μοντέλο "επιβάτη κρουαζιέρας" που τείνει προς εξαφάνιση. Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρχουν σύγχρονα μέσα μεταφοράς που θα μπορούν εύκολα να μεταφέρουν τους επιβάτες οπουδήποτε. Και αυτό μας φαντάζει πιο εύκολο να γίνεται στον Πειραιά παρά αλλού. Αναρωτιόμαστε μήπως θα πρέπει (κατά τους εγκέφαλους του υπουργείου) να δημιουργηθούν και ξεχωριστές λωρίδες στους δρόμους για να γίνεται και επισήμως διαχωρισμός μεταξύ "ιθαγενών" και "αλλοδαπών".
Κι αυτό την ίδια στιγμή που επίσημοι, κρατικοί οργανισμοί όπως ό Οργανισμός Αθήνας αναφέρουν στο σχέδιό τους για το Ρυθμιστικό Σχέδιο «Αττικής 2021» ότι ο μόνος μικρού μεγέθους συμπληρωματικός χώρος κρουαζιέρας, θα μπορούσε να κατασκευασθεί στο Λαύριο υπό προϋποθέσεις και σε καμιά όμως περίπτωση στο Φαληρικό Όρμο.
Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς δέχεται τις αντιδράσεις φορέων και ιστιοπλοϊκών ομίλων για το συγκεκριμένο θέμα, οι οποίοι αναφέρουν ότι ο θαλάσσιος χώρος του Φαληρικού Δέλτα αποτελεί ενιαίο εθνικό αθλητικό χώρο και θεωρούν αδιανόητο να επιδιωχθεί η τσιμεντοποίησή του. Αυτό βέβαια μικρή σημασία έχει - στο κάτω-κάτω ο αθλητισμός στην χώρα μας είναι είδος προς εξαφάνιση, κατά την πάγια ελληνική συνήθεια του "ή όλα ή τίποτα".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου