Είδηση 1η: Ηλεκτρονικό «πόθεν έσχες» ρίχνει στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με το σχέδιο που προωθεί ο υπουργός Οικονομικών Ε. Βενιζέλος κάθε φυσικό πρόσωπο, μαζί με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά και «πόθεν έσχες» όπου θα περιγράφεται αναλυτικά όλη η κινητή και ακίνητη περιουσία του και θα δηλώνονται ακόμη και τα ποσά των καταθέσεων που έχει στις τράπεζες. Το μέτρο θα προβλέπεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο του Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών καταθέσεις στις τράπεζες, τοποθετήσεις σε μετοχές, ομόλογα και αμοιβαία κεφάλαια, συμμετοχές σε εταιρίες οποιασδήποτε νομικής μορφής, ακίνητα, πισίνες, ΙΧ αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, σκάφη αναψυχής, έργα τέχνης μεγάλης αξίας, δαπάνες για την απόκτηση όλων αυτών των περιουσιακών στοιχείων, έσοδα που εισπράχθηκαν από τη ρευστοποίηση επενδύσεων ή την πώληση περιουσιακών στοιχείων, καθώς και έξοδα διαβίωσης θα πρέπει να δηλώνονται αναλυτικά από κάθε φορολογούμενο, στο έντυπο Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος που θα συνυποβάλλει με τη δήλωση εισοδήματος, κάθε χρόνο.
Στόχος είναι η διενέργεια αυτόματου ελέγχου στους φορολογούμενους προκειμένου να διαπιστώνεται εάν το συνολικό ύψος των δηλωθέντων εισοδημάτων και εσόδων τους και είναι τέτοιο που να δικαιολογεί τις αποταμιεύσεις τους, τις δαπάνες απόκτησης των περιουσιακών τους στοιχείων και το επίπεδο διαβίωσής τους.
Σχόλιο: Μια ακόμα αλλαγή λοιπόν στο φορολογικό μας σύστημα (θυμηθείτε εδώ τις πρόσφατες αλλαγές σ' αυτό). Έχουμε βαρεθεί ν' ακούμε για την απλοποίηση του φορολογικού, για την οποία πρέπει να έχει γίνει ρεκόρ ανακοινώσεων τα τελευταία 20 χρόνια. Τελικά όμως κάθε μέτρο που ανακοινώνεται γίνεται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Έτσι τα νέα μέτρα που προετοιμάζονται, ενισχύουν το χαρτομάνι και δείχνουν τον παραλογισμό στον οποίο ζει ο μέσος Έλληνας.
Ποιος ο λόγος αλήθεια να υπάρχει επανάληψη της αναφοράς περιουσιακών στοιχείων (άυλων και υλικών), τη στιγμή που αυτά ήδη δηλώνονται αλλού π.χ. στο Ε9; Είτε βαριούνται να κάνουν αντιπαραβολή στοιχείων από σελίδα σε σελίδα ή υποθέτουν ότι κάποιος που δεν τα δηλώνει, θα ξεχαστεί και θα το κάνει αν ζητούνται σε 2 διαφορετικά σημεία. Για τις τραπεζικές καταθέσεις ποιος ο λόγος να δηλώνονται τη στιγμή που υπάρχει φορολόγηση των τόκων των καταθέσεων; Θα χτυπηθεί άραγε έτσι η φοροδιαφυγή; Πολύ αμφιβάλουμε δεδομένου ότι όλοι οι μεγάλοι φοροφυγάδες ήδη έχουν στείλει τα χρήματά τους στο εξωτερικό σε φορολογικούς παραδείσους. Απλά το κράτος θέλει να ξεπεράσει τον σκόπελο του συνταγματικά κατωχυρωμένου απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων με το να υποχρεώνει τους πολίτες να τις δηλώνουν στην φορολογική τους δήλωση.
Από κει και πέρα βέβαια, ο σχεδιασμός έχει πολλά κενά. Καταρχήν, υπάρχει το συνταγματικά κατωχυρωμένο δικαίωμα της ίσης πρόσβασης σε υπηρεσίες (σχετικό σχόλιο μπορείτε να βρείτε εδώ). Πως επομένως προωθείται ηλεκτρονική κατάθεση πόθεν έσχες, τη στιγμή που το υπάρχον σύστημα της "ηλεκτρονικής διακυβέρνησης" δεν λειτουργεί (διαβάστε αναλυτικά εδώ), ενώ μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο; Το θέμα είναι σοβαρό και δεν καλύπτεται με την χρήση των ΚΕΠ ως ενδιαμέσου, δεδομένου ότι το εγχείρημα γίνεται χρονοβόρο, παραβιάζει απόρρητα στοιχεία (αφού παρεμβάλεται τρίτο πρόσωπο μη εξουσιοδοτημένο πρόσωπο μεταξύ της εφορίας και του φορολογούμενου), υπάρχει ο κίνδυνος λαθών, τα ΚΕΠ δεν υπάρχουν παντού και ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές κ.ο.κ.
Πρέπει κάποιος να υπενθυμίσει στους φωστήρες της κυβέρνησης, ότι σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου, οι κυβερνήσεις προσπαθούν να απλοποιήσουν τα φορολογικά και ασφαλιστικά τους συστήματα ώστε να είναι κατανοητά και προσβάσιμα στους πολίτες των χωρών τους. Αντίθετα στις τριτοκοσμικές χώρες, προσπαθούν να περιπλέξουν την κατάσταση, κάνοντας τα νομοσχέδια δαιδαλώδη, μεταθέτοντας το βάρος στους φορολογούμενους. Μόνος στόχος η απομύζηση πόρων από την μεγάλη μάζα της κοινωνίας, αφήνοντας τους υψηλά ιστάμενους υμέτερους στο απυρόβλητο.
Είδηση 2η: Στον νέο φορέα, όπου θα υπαχθούν οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ, του ΟΑΕΕ, του ΟΠΑΔ και του ΟΓΑ, δεν θα απασχοληθούν τελικώς 36.000 γιατροί, όπως αρχικά είχε εκτιμήσει η ηγεσία του υπουργείου Υγείας, αλλά μόνο 20.000 (μείωση 44%). Πρόκειται για τους 6.500 μόνιμους γιατρούς του ΙΚΑ καθώς και τους 13.000 που σήμερα διατηρούν συμβάσεις με το ταμείο του Δημοσίου, τον ΟΠΑΔ. Οι υπόλοιποι ιδιώτες γιατροί (όχι πάνω από 15.000) θα μπορούν απλώς να συνταγογραφούν φάρμακα και οι επισκέψεις σε αυτούς θα πληρώνονται από την τσέπη των ασθενών.
Παρ' ότι οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι οι ασφαλισμένοι δεν θα καταβάλουν πρόσθετα χρήματα, εντέχνως «διαρρέεται» το τελευταίο διάστημα πως θα υιοθετηθεί ένα μεικτό σύστημα πληρωμής των γιατρών, που θα περιλαμβάνει και τη συμμετοχή των ασθενών.
Ειδικότερα, το σενάριο που εξετάζεται προβλέπει οι γιατροί να αμείβονται με 1.000 ευρώ μηνιαίως για τετράωρη καθημερινή απασχόληση, με την υποχρέωση όμως να έχουν 300 ασθενείς. Αυτό σημαίνει πως κάθε επίσκεψη δεν θα αποτιμάται πάνω από 3 ευρώ. Οι αποδοχές του ιατρικού προσωπικού θα αυξάνονται με την καταβολή 5 ευρώ από κάθε ασθενή κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, όπως εφαρμόζεται και στις επισκέψεις των δημόσιων νοσοκομείων. Σύμφωνα με το ίδιο σενάριο, οι γιατροί που δεν θα κατορθώνουν να συγκεντρώνουν «πελατολόγιο» με 300 ασθενείς θα κληθούν να εφημερεύουν τα Σαββατοκύριακα ή να κάνουν και επισκέψεις κατ' οίκον.
«Μαχαίρι» μπαίνει όμως και στις διαγνωστικές και εργαστηριακές εξετάσεις. Ηδη αναμένεται να εκδοθεί εγκύκλιος βάσει της οποίας, από τις αρχές του επόμενου μήνα, θα απαιτείται έγκριση-θεώρηση για εξετάσεις που θα κοστίζουν πάνω από 50 ευρώ. Το ίδιο θα ισχύει και για τα φάρμακα, κάτι που εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένα ταμεία. Για κάθε συνταγή άνω των 150 ευρώ, οι ασθενείς πρέπει να στριμώχνονται στα γραφεία των ταμείων για θεώρηση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ αλλά και του ταμείου των ελευθεροεπαγγελματιών, Γερ. Βουδούρη, περίπου 2.000 ελεγκτές θα είναι υπεύθυνοι γι' αυτή τη διαδικασία.
Πάντως, εξαιτίας του νέου συστήματος παροχών υγείας (ΕΟΠΥΥ), το μέλλον μοιάζει δυσοίωνο για τους εναπομείναντες συμβασιούχους διοικητικούς υπαλλήλους που σήμερα εργάζονται στα ταμεία, οι οποίοι είναι πολύ πιθανό να απομακρυνθούν, όπως έγινε στον ΟΠΑΔ. Οσοι πάντως σήμερα απασχολούνται στα τέσσερα ασφαλιστικά ταμεία, που θα αποτελέσουν τον κορμό του ΕΟΠΥΥ και δεν μεταφερθούν στον νέο φορέα, αναμένεται να παραμείνουν στις υπηρεσίες των ταμείων και μπορεί να αλλάξουν αντικείμενο εργασίας. Στην κεντρική υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ θα μετακινηθούν μόνο 300 εργαζόμενοι.
Παρά τις ανησυχίες των υπαλλήλων, οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται να απομακρυνθεί κανένας. Οπως δηλώνει η γ.γ. του υπουργείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Αθηνά Δρέττα: «Δεν θα υπάρχει καμία αλλαγή στις εργασιακές σχέσεις. Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει καμία απόλυση διοικητικού προσωπικού. Οι εξοικονομήσεις πόρων προκύπτουν από τον κανονισμό παροχών και το φάρμακο. Αλλωστε μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το θέμα των παροχών. Σε ό,τι αφορά τους γιατρούς σήμερα συνεργάζονται περίπου 25.000 με την κοινωνική ασφάλιση, συμπεριλαμβανομένων και των γιατρών του ΙΚΑ, αλλά οι περισσότεροι ιδιώτες έχουν συμβάσεις με δύο και τρία ταμεία, άρα είναι πολύ λιγότεροι».
Ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Γερ. Βουδούρης, πάντως, σημειώνει ότι ο φορέας θα συνεργαστεί μόνο με 20.000 γιατρούς, ενώ οι υπόλοιποι γιατροί θα έχουν το δικαίωμα συνταγογράφησης. Συμπληρώνει ότι "οι παροχές θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα" και τονίζει πως η οικονομία που θα προκύψει για τους ασθενείς θα προέλθει από τη μείωση των τιμών των φαρμάκων και από τη μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακοποιών, που θα περιοριστεί στο 15%. Για τις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις επισημαίνει ότι ο ΕΟΠΥΥ θα πληρώνει λιγότερα σε σχέση με σήμερα ενώ «η μείωση θα προκύψει από τον περιορισμό της σπατάλης και της κατάχρησης με την υιοθέτηση των θεραπευτικών και διαγνωστικών πρωτοκόλλων που θα ορίζουν πότε ένας ασθενής πρέπει να υποβάλλεται σε συγκεκριμένες εξετάσεις».
Ο πρόεδρος του ΟΠΑΔ αλλά και αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Κυρ. Σουλιώτης, αναφέρει ότι το ταμείο του Δημοσίου είναι το πιο υποστελεχωμένο μετά την απομάκρυνση 500 συμβασιούχων και υπογραμμίζει: «Ο ΕΟΠΥΥ θα λειτουργήσει με λιγότερο προσωπικό. Οσοι υπάλληλοι "κερδηθούν" από την ανάπτυξη της τεχνολογίας όπως είναι η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, θα αξιοποιηθούν σε άλλες υπηρεσίες, όπως η εξυπηρέτηση ασφαλισμένων ή η τηλεφωνική εξυπηρέτηση».
Χαρακτηριστικό πάντως του περιορισμού του αριθμού των εργαζομένων είναι το γεγονός ότι, ενώ ο ΟΠΑΔ μέχρι πέρυσι διέθετε 224 ελεγκτές γιατρούς και οδοντιάτρους, φέτος εγκρίθηκαν μόνο οι μισοί, δηλαδή 112.
Αυτοί που θα θιγούν άμεσα από τη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ είναι οι ιδιώτες γιατροί, δεδομένου ότι θα δημιουργηθεί ένα σύστημα δύο ταχυτήτων μεταξύ αυτών που θα έχουν συμβάσεις με τον νέο φορέα και εκείνων που θα μείνουν εκτός συστήματος.
Σχόλιο: Άλλη μια σειρά αρνητικών εξελίξεων στον τομέα της υγείας, ακολουθώντας το πολυνομοσχέδιο (λεπτομέρειες εδώ) και τις καταργήσεις νοσοκομείων και κλινικών.
Η πρώην αριστερή και πολλαπλώς αποτυχημένη υποψήφια βουλευτής (με σειρά κομμάτων και σχηματισμών) κυρία Δρέττα μπορεί να έχει δίκιο ότι αρκετοί γιατροί είναι συμβεβλημένοι με 2-3 ταμεία, αλλά αυτό προφανώς δεν εξηγεί την τόσο μεγάλη μείωση του αριθμού τους (σημαίνει ότι αυτό συμβαίνει για έναν στους δύο πράγμα που προφανώς δεν ισχύει). Επίσης δεν μπήκε στον κόσμο να μας ενημερώσει για το πόσο θα μεγαλώσει η καθυστέρηση για μεγάλο αριθμό ασφαλισμένων αν εφαρμοστεί το όριο των 50 ευρώ στις εξετάσεις. Δεδομένου ότι η μεγάλη πλειοψηφία τους κοστίζουν παραπάνω από το ποσό αυτό, η εφαρμογή του μέτρου έχει ως προφανή στόχο το να υποχρεωθούν οι ασφαλισμένοι να προχωρήσουν "ιδιωτικά" αφού αν υπάρχει άμεση ανάγκη να προχωρήσουν σε αυτές η αναμονή μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία, τη στιγμή που υπάρχει η επίσημη παραδοχή ότι ο οργανισμός είναι υποστελεχωμένος από ελεγκτές.
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα είναι βέβαια ο κίνδυνος της καταβολής τιμήματος για τις επισκέψεις σε μια μεγάλη μερίδα γιατρών (περίπου το 44% του σημερινού αριθμητικού δυναμικού) που θα μείνουν εκτός σχεδιασμού και ενός μικρότερου στους υπόλοιπους που θα μείνουν εντός. Πόσοι αλήθεια θεωρούν ότι θα εφαρμοστεί το από μόνο του απαράδεκτο 5ευρω και δε θα ζητείται επιπλέον ποσό κάτω από το τραπέζι; Η αν το ποσό που θα καλούνται να πληρώνουν οι ασφαλισμένοι στους "άλλους" γιατρούς δεν θα είναι απαγορευτικό; (Να θυμίσουμε π.χ. ότι σε άλλα ταμεία που ισχύει το σύστημα "πληρώστε τώρα-εισπράξτε αργότερα" το ποσό που επιστρέφεται είναι 20 ευρώ ανά επίσκεψη, το οποίο σε πραγματικές τιμές είναι το λιγότερο γελοίο). Και βέβαια για όσους θεωρούν "λογικό" να υπάρχει έστω και η πληρωμή του 5εύρου, να θυμίσουμε ότι μιλάμε γι' ασφαλισμένους που ήδη πληρώνουν εισφορές για να τους παρέχεται ιατροφαρμακευτική κάλυψη. Ειδικά δε οι ασφαλισμένοι του Δημοσίου πληρώνουν ήδη υψηλές εισφορές για παροχές υγείας - συγκριτικά υψηλότερες απ' αυτές των υπολοίπων συνενούμενων ταμείων.
Αλλαγές χρειάζονται βεβαίως και είμαστε υπέρ του ελέγχου ενάντια στην σπατάλη. Όμως στην καθημερινή πρακτική, κανένα "πρωτόκολο" δεν πρέπει επιβάλλει χρονοβόρες καθυστερήσεις για να γίνουν κάποιες εργαστηριακές εξετάσεις ούτε την επιλογή της φτηνής λύσης ως τη βέλτιστη (διαβάστε τι γίνεται στα νοσοκομεία εδώ). Οι ασφαλισμένοι πληρώνουν (όλο και πιο ακριβά όπως φαίνεται εδώ) για το καλύτερο δυνατό. Δουλειά των κρατούντων είναι να συνεχίσουν να τους το παρέχουν, χωρίς να υποβαθμίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Άλλοι το κατάφεραν, πρέπει να μπορούμε κι εμείς χωρίς να καταρρεύσει το σύστημα Πρόνοιας.
Πηγή ειδήσεων: "Ελευθεροτυπία", "Ημερησία" / Ολόκληρη η πρόταση για την αναδιάταξη του ΕΣΥ μπορεί να διαβαστεί εδώ.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών καταθέσεις στις τράπεζες, τοποθετήσεις σε μετοχές, ομόλογα και αμοιβαία κεφάλαια, συμμετοχές σε εταιρίες οποιασδήποτε νομικής μορφής, ακίνητα, πισίνες, ΙΧ αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, σκάφη αναψυχής, έργα τέχνης μεγάλης αξίας, δαπάνες για την απόκτηση όλων αυτών των περιουσιακών στοιχείων, έσοδα που εισπράχθηκαν από τη ρευστοποίηση επενδύσεων ή την πώληση περιουσιακών στοιχείων, καθώς και έξοδα διαβίωσης θα πρέπει να δηλώνονται αναλυτικά από κάθε φορολογούμενο, στο έντυπο Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος που θα συνυποβάλλει με τη δήλωση εισοδήματος, κάθε χρόνο.
Στόχος είναι η διενέργεια αυτόματου ελέγχου στους φορολογούμενους προκειμένου να διαπιστώνεται εάν το συνολικό ύψος των δηλωθέντων εισοδημάτων και εσόδων τους και είναι τέτοιο που να δικαιολογεί τις αποταμιεύσεις τους, τις δαπάνες απόκτησης των περιουσιακών τους στοιχείων και το επίπεδο διαβίωσής τους.
Σχόλιο: Μια ακόμα αλλαγή λοιπόν στο φορολογικό μας σύστημα (θυμηθείτε εδώ τις πρόσφατες αλλαγές σ' αυτό). Έχουμε βαρεθεί ν' ακούμε για την απλοποίηση του φορολογικού, για την οποία πρέπει να έχει γίνει ρεκόρ ανακοινώσεων τα τελευταία 20 χρόνια. Τελικά όμως κάθε μέτρο που ανακοινώνεται γίνεται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Έτσι τα νέα μέτρα που προετοιμάζονται, ενισχύουν το χαρτομάνι και δείχνουν τον παραλογισμό στον οποίο ζει ο μέσος Έλληνας.
Ποιος ο λόγος αλήθεια να υπάρχει επανάληψη της αναφοράς περιουσιακών στοιχείων (άυλων και υλικών), τη στιγμή που αυτά ήδη δηλώνονται αλλού π.χ. στο Ε9; Είτε βαριούνται να κάνουν αντιπαραβολή στοιχείων από σελίδα σε σελίδα ή υποθέτουν ότι κάποιος που δεν τα δηλώνει, θα ξεχαστεί και θα το κάνει αν ζητούνται σε 2 διαφορετικά σημεία. Για τις τραπεζικές καταθέσεις ποιος ο λόγος να δηλώνονται τη στιγμή που υπάρχει φορολόγηση των τόκων των καταθέσεων; Θα χτυπηθεί άραγε έτσι η φοροδιαφυγή; Πολύ αμφιβάλουμε δεδομένου ότι όλοι οι μεγάλοι φοροφυγάδες ήδη έχουν στείλει τα χρήματά τους στο εξωτερικό σε φορολογικούς παραδείσους. Απλά το κράτος θέλει να ξεπεράσει τον σκόπελο του συνταγματικά κατωχυρωμένου απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων με το να υποχρεώνει τους πολίτες να τις δηλώνουν στην φορολογική τους δήλωση.
Από κει και πέρα βέβαια, ο σχεδιασμός έχει πολλά κενά. Καταρχήν, υπάρχει το συνταγματικά κατωχυρωμένο δικαίωμα της ίσης πρόσβασης σε υπηρεσίες (σχετικό σχόλιο μπορείτε να βρείτε εδώ). Πως επομένως προωθείται ηλεκτρονική κατάθεση πόθεν έσχες, τη στιγμή που το υπάρχον σύστημα της "ηλεκτρονικής διακυβέρνησης" δεν λειτουργεί (διαβάστε αναλυτικά εδώ), ενώ μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο; Το θέμα είναι σοβαρό και δεν καλύπτεται με την χρήση των ΚΕΠ ως ενδιαμέσου, δεδομένου ότι το εγχείρημα γίνεται χρονοβόρο, παραβιάζει απόρρητα στοιχεία (αφού παρεμβάλεται τρίτο πρόσωπο μη εξουσιοδοτημένο πρόσωπο μεταξύ της εφορίας και του φορολογούμενου), υπάρχει ο κίνδυνος λαθών, τα ΚΕΠ δεν υπάρχουν παντού και ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές κ.ο.κ.
Πρέπει κάποιος να υπενθυμίσει στους φωστήρες της κυβέρνησης, ότι σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου, οι κυβερνήσεις προσπαθούν να απλοποιήσουν τα φορολογικά και ασφαλιστικά τους συστήματα ώστε να είναι κατανοητά και προσβάσιμα στους πολίτες των χωρών τους. Αντίθετα στις τριτοκοσμικές χώρες, προσπαθούν να περιπλέξουν την κατάσταση, κάνοντας τα νομοσχέδια δαιδαλώδη, μεταθέτοντας το βάρος στους φορολογούμενους. Μόνος στόχος η απομύζηση πόρων από την μεγάλη μάζα της κοινωνίας, αφήνοντας τους υψηλά ιστάμενους υμέτερους στο απυρόβλητο.
Είδηση 2η: Στον νέο φορέα, όπου θα υπαχθούν οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ, του ΟΑΕΕ, του ΟΠΑΔ και του ΟΓΑ, δεν θα απασχοληθούν τελικώς 36.000 γιατροί, όπως αρχικά είχε εκτιμήσει η ηγεσία του υπουργείου Υγείας, αλλά μόνο 20.000 (μείωση 44%). Πρόκειται για τους 6.500 μόνιμους γιατρούς του ΙΚΑ καθώς και τους 13.000 που σήμερα διατηρούν συμβάσεις με το ταμείο του Δημοσίου, τον ΟΠΑΔ. Οι υπόλοιποι ιδιώτες γιατροί (όχι πάνω από 15.000) θα μπορούν απλώς να συνταγογραφούν φάρμακα και οι επισκέψεις σε αυτούς θα πληρώνονται από την τσέπη των ασθενών.
Παρ' ότι οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι οι ασφαλισμένοι δεν θα καταβάλουν πρόσθετα χρήματα, εντέχνως «διαρρέεται» το τελευταίο διάστημα πως θα υιοθετηθεί ένα μεικτό σύστημα πληρωμής των γιατρών, που θα περιλαμβάνει και τη συμμετοχή των ασθενών.
Ειδικότερα, το σενάριο που εξετάζεται προβλέπει οι γιατροί να αμείβονται με 1.000 ευρώ μηνιαίως για τετράωρη καθημερινή απασχόληση, με την υποχρέωση όμως να έχουν 300 ασθενείς. Αυτό σημαίνει πως κάθε επίσκεψη δεν θα αποτιμάται πάνω από 3 ευρώ. Οι αποδοχές του ιατρικού προσωπικού θα αυξάνονται με την καταβολή 5 ευρώ από κάθε ασθενή κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, όπως εφαρμόζεται και στις επισκέψεις των δημόσιων νοσοκομείων. Σύμφωνα με το ίδιο σενάριο, οι γιατροί που δεν θα κατορθώνουν να συγκεντρώνουν «πελατολόγιο» με 300 ασθενείς θα κληθούν να εφημερεύουν τα Σαββατοκύριακα ή να κάνουν και επισκέψεις κατ' οίκον.
«Μαχαίρι» μπαίνει όμως και στις διαγνωστικές και εργαστηριακές εξετάσεις. Ηδη αναμένεται να εκδοθεί εγκύκλιος βάσει της οποίας, από τις αρχές του επόμενου μήνα, θα απαιτείται έγκριση-θεώρηση για εξετάσεις που θα κοστίζουν πάνω από 50 ευρώ. Το ίδιο θα ισχύει και για τα φάρμακα, κάτι που εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένα ταμεία. Για κάθε συνταγή άνω των 150 ευρώ, οι ασθενείς πρέπει να στριμώχνονται στα γραφεία των ταμείων για θεώρηση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ αλλά και του ταμείου των ελευθεροεπαγγελματιών, Γερ. Βουδούρη, περίπου 2.000 ελεγκτές θα είναι υπεύθυνοι γι' αυτή τη διαδικασία.
Πάντως, εξαιτίας του νέου συστήματος παροχών υγείας (ΕΟΠΥΥ), το μέλλον μοιάζει δυσοίωνο για τους εναπομείναντες συμβασιούχους διοικητικούς υπαλλήλους που σήμερα εργάζονται στα ταμεία, οι οποίοι είναι πολύ πιθανό να απομακρυνθούν, όπως έγινε στον ΟΠΑΔ. Οσοι πάντως σήμερα απασχολούνται στα τέσσερα ασφαλιστικά ταμεία, που θα αποτελέσουν τον κορμό του ΕΟΠΥΥ και δεν μεταφερθούν στον νέο φορέα, αναμένεται να παραμείνουν στις υπηρεσίες των ταμείων και μπορεί να αλλάξουν αντικείμενο εργασίας. Στην κεντρική υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ θα μετακινηθούν μόνο 300 εργαζόμενοι.
Παρά τις ανησυχίες των υπαλλήλων, οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται να απομακρυνθεί κανένας. Οπως δηλώνει η γ.γ. του υπουργείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Αθηνά Δρέττα: «Δεν θα υπάρχει καμία αλλαγή στις εργασιακές σχέσεις. Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει καμία απόλυση διοικητικού προσωπικού. Οι εξοικονομήσεις πόρων προκύπτουν από τον κανονισμό παροχών και το φάρμακο. Αλλωστε μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το θέμα των παροχών. Σε ό,τι αφορά τους γιατρούς σήμερα συνεργάζονται περίπου 25.000 με την κοινωνική ασφάλιση, συμπεριλαμβανομένων και των γιατρών του ΙΚΑ, αλλά οι περισσότεροι ιδιώτες έχουν συμβάσεις με δύο και τρία ταμεία, άρα είναι πολύ λιγότεροι».
Ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Γερ. Βουδούρης, πάντως, σημειώνει ότι ο φορέας θα συνεργαστεί μόνο με 20.000 γιατρούς, ενώ οι υπόλοιποι γιατροί θα έχουν το δικαίωμα συνταγογράφησης. Συμπληρώνει ότι "οι παροχές θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα" και τονίζει πως η οικονομία που θα προκύψει για τους ασθενείς θα προέλθει από τη μείωση των τιμών των φαρμάκων και από τη μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακοποιών, που θα περιοριστεί στο 15%. Για τις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις επισημαίνει ότι ο ΕΟΠΥΥ θα πληρώνει λιγότερα σε σχέση με σήμερα ενώ «η μείωση θα προκύψει από τον περιορισμό της σπατάλης και της κατάχρησης με την υιοθέτηση των θεραπευτικών και διαγνωστικών πρωτοκόλλων που θα ορίζουν πότε ένας ασθενής πρέπει να υποβάλλεται σε συγκεκριμένες εξετάσεις».
Ο πρόεδρος του ΟΠΑΔ αλλά και αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Κυρ. Σουλιώτης, αναφέρει ότι το ταμείο του Δημοσίου είναι το πιο υποστελεχωμένο μετά την απομάκρυνση 500 συμβασιούχων και υπογραμμίζει: «Ο ΕΟΠΥΥ θα λειτουργήσει με λιγότερο προσωπικό. Οσοι υπάλληλοι "κερδηθούν" από την ανάπτυξη της τεχνολογίας όπως είναι η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, θα αξιοποιηθούν σε άλλες υπηρεσίες, όπως η εξυπηρέτηση ασφαλισμένων ή η τηλεφωνική εξυπηρέτηση».
Χαρακτηριστικό πάντως του περιορισμού του αριθμού των εργαζομένων είναι το γεγονός ότι, ενώ ο ΟΠΑΔ μέχρι πέρυσι διέθετε 224 ελεγκτές γιατρούς και οδοντιάτρους, φέτος εγκρίθηκαν μόνο οι μισοί, δηλαδή 112.
Αυτοί που θα θιγούν άμεσα από τη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ είναι οι ιδιώτες γιατροί, δεδομένου ότι θα δημιουργηθεί ένα σύστημα δύο ταχυτήτων μεταξύ αυτών που θα έχουν συμβάσεις με τον νέο φορέα και εκείνων που θα μείνουν εκτός συστήματος.
Σχόλιο: Άλλη μια σειρά αρνητικών εξελίξεων στον τομέα της υγείας, ακολουθώντας το πολυνομοσχέδιο (λεπτομέρειες εδώ) και τις καταργήσεις νοσοκομείων και κλινικών.
Η πρώην αριστερή και πολλαπλώς αποτυχημένη υποψήφια βουλευτής (με σειρά κομμάτων και σχηματισμών) κυρία Δρέττα μπορεί να έχει δίκιο ότι αρκετοί γιατροί είναι συμβεβλημένοι με 2-3 ταμεία, αλλά αυτό προφανώς δεν εξηγεί την τόσο μεγάλη μείωση του αριθμού τους (σημαίνει ότι αυτό συμβαίνει για έναν στους δύο πράγμα που προφανώς δεν ισχύει). Επίσης δεν μπήκε στον κόσμο να μας ενημερώσει για το πόσο θα μεγαλώσει η καθυστέρηση για μεγάλο αριθμό ασφαλισμένων αν εφαρμοστεί το όριο των 50 ευρώ στις εξετάσεις. Δεδομένου ότι η μεγάλη πλειοψηφία τους κοστίζουν παραπάνω από το ποσό αυτό, η εφαρμογή του μέτρου έχει ως προφανή στόχο το να υποχρεωθούν οι ασφαλισμένοι να προχωρήσουν "ιδιωτικά" αφού αν υπάρχει άμεση ανάγκη να προχωρήσουν σε αυτές η αναμονή μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία, τη στιγμή που υπάρχει η επίσημη παραδοχή ότι ο οργανισμός είναι υποστελεχωμένος από ελεγκτές.
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα είναι βέβαια ο κίνδυνος της καταβολής τιμήματος για τις επισκέψεις σε μια μεγάλη μερίδα γιατρών (περίπου το 44% του σημερινού αριθμητικού δυναμικού) που θα μείνουν εκτός σχεδιασμού και ενός μικρότερου στους υπόλοιπους που θα μείνουν εντός. Πόσοι αλήθεια θεωρούν ότι θα εφαρμοστεί το από μόνο του απαράδεκτο 5ευρω και δε θα ζητείται επιπλέον ποσό κάτω από το τραπέζι; Η αν το ποσό που θα καλούνται να πληρώνουν οι ασφαλισμένοι στους "άλλους" γιατρούς δεν θα είναι απαγορευτικό; (Να θυμίσουμε π.χ. ότι σε άλλα ταμεία που ισχύει το σύστημα "πληρώστε τώρα-εισπράξτε αργότερα" το ποσό που επιστρέφεται είναι 20 ευρώ ανά επίσκεψη, το οποίο σε πραγματικές τιμές είναι το λιγότερο γελοίο). Και βέβαια για όσους θεωρούν "λογικό" να υπάρχει έστω και η πληρωμή του 5εύρου, να θυμίσουμε ότι μιλάμε γι' ασφαλισμένους που ήδη πληρώνουν εισφορές για να τους παρέχεται ιατροφαρμακευτική κάλυψη. Ειδικά δε οι ασφαλισμένοι του Δημοσίου πληρώνουν ήδη υψηλές εισφορές για παροχές υγείας - συγκριτικά υψηλότερες απ' αυτές των υπολοίπων συνενούμενων ταμείων.
Αλλαγές χρειάζονται βεβαίως και είμαστε υπέρ του ελέγχου ενάντια στην σπατάλη. Όμως στην καθημερινή πρακτική, κανένα "πρωτόκολο" δεν πρέπει επιβάλλει χρονοβόρες καθυστερήσεις για να γίνουν κάποιες εργαστηριακές εξετάσεις ούτε την επιλογή της φτηνής λύσης ως τη βέλτιστη (διαβάστε τι γίνεται στα νοσοκομεία εδώ). Οι ασφαλισμένοι πληρώνουν (όλο και πιο ακριβά όπως φαίνεται εδώ) για το καλύτερο δυνατό. Δουλειά των κρατούντων είναι να συνεχίσουν να τους το παρέχουν, χωρίς να υποβαθμίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Άλλοι το κατάφεραν, πρέπει να μπορούμε κι εμείς χωρίς να καταρρεύσει το σύστημα Πρόνοιας.
Πηγή ειδήσεων: "Ελευθεροτυπία", "Ημερησία" / Ολόκληρη η πρόταση για την αναδιάταξη του ΕΣΥ μπορεί να διαβαστεί εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου