Στα "προαπαιτούμενα" για να πληρωθεί η δόση υπάρχουν και πολλά τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με τις "συμφωνίες του Αυγούστου" που επικαλείται σωρηδόν η κυβέρνηση για οτιδήποτε στραβό συμβαίνει λες και τη συμφωνία του Αυγούστου, την έδωσε ο Θεός στον Τσίπρα όπως τις 10 εντολές στον Μωϋσή. Τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα είναι η "αμνήστευση" των ξένων συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ (που κατηγορούνται για υπεξαίρεση δημοσίου χρήματος) και η διαχείρηση των κόκκινων δανείων του υπάρχουν με εγγύηση του Δημοσίου.
Τα τελευταία, συνολικού ύψους 13,7 δις ευρώ, αποτελούν "φιλέτα" αφού σε περίπτωση που οι δανειολήπτες (δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, νομικά πρόσωπα, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ιδιωτικές επιχειρήσεις που έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα καθώς και ιδιώτες που πήραν δάνεια μετά από φυσικές καταστροφές) δηλώσουν αδυναμία πληρωμής και τα δάνεια καταπέσουν, το Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει - ως εγγυητής. Αυτό σημαίνει ότι ανεξάρτητα με την τιμή στην οποία θ' αγοράσουν το (ή τα) δάνειο (α) (που ειδικά για το 1,5 δις των "κόκκινων" εξ αυτών θα είναι σε χαμηλότερη τιμή από την ονομαστική), το πιθανότερο είναι ότι θα το (ή τα) πληρωθούν ολόκληρο (α) (όπως έγινε με το ομόλογο των 435 εκατομμυρίων ευρώ πριν μερικά χρόνια).
Και αν έχει το Δημόσιο τα χρήματα να το κάνει έχει καλώς. Αν όχι τότε θα χρειαστεί να ληφθούν καινούργια μέτρα, τα οποία ούτε εύκολα θα είναι, ούτε ανώδυνα. Βέβαια υπάρχει και το πιθανότατο ενδεχόμενο, που είναι οι δανειστές να ζητήσουν επιπλέον - προληπτικά- μέτρα ούτως ή άλλως για την περίπτωση που τα εν λόγω δάνεια κριθούν ως μη εξυπηρετούμενα.
Για να ξέρουμε για τι μιλάμε, τον Μάρτιο του 2016 ο μεγαλύτερος δανειολήπτης με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ήταν ο ΟΣΕ με 4δισ ευρώ. Ακολουθεί το ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ με 2,07 δισ ευρώ, η ΔΕΗ με 2,03 δισ ευρώ, ο ΟΣΚ-ΚΤΥΠ με 544 εκατ ευρώ, ο Διεθνής Αερολιμένας (Ελευθέριος Βενιζέλος) με 438 εκατ ευρώ, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) με 339 εκατ, η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) με 238 εκατ ευρώ, ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με 201 εκατ ευρώ, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) με 188 εκατ ευρώ, η Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) με 156 εκατ ευρώ, η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ με 101 εκατ ευρώ, η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒ) με 95 εκατ ευρώ, ο Δήμος Αθηναίων με 48,4 εκατ ευρώ, ο Δήμος Ηρακλείου με 22,2 εκατ ευρώ, η Εθνική Βιβλιοθήκη με 3,97 εκατ ευρώ, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) με 2,1 εκατ ευρώ και το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) με 520.000 ευρώ.
Μέσα σ' αυτούς υπάρχουν και κάποιοι που λογικά θα έχουν τη δυνατότητα ν' αποπληρώνουν τα δάνειά τους (π.χ. Αττικό Μετρό, ΔΕΣΦΑ, ΕΑΣ, ΔΑΑ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΗ) αλλά υπάρχουν και κάποιοι άλλοι για τους οποίους η εξυπηρέτηση είναι εκ των πραγμάτων δύσκολη (ΟΜΜΑ, ΟΣΕ).
Όπως και να έχει, τα πράγματα είναι δύσκολα. Η κυβέρνηση δεν έχει επιδείξει σθεναρή στάση σε τίποτα εδώ και παραπάνω από έναν χρόνο, οι κόκκινες γραμμές της αποτελούν ανέκδοτο ενώ έχει κάνει απίστευτες υποχωρήσεις σε οτιδήποτε ζητούν οι δανειστές. Οι υπουργοί βέβαια κατανοούν την παγίδα (πιθανά μέτρα 13,7 δις είναι αυτά), αλλά η αποδοχή του αιτήματος τους (απομένουν τα διαδικαστικά μόνο για την ψήφιση της διάταξης) δείχνει ότι δεν μαθαίνουμε από τα λάθη μας και ότι πολύ σύντομα πιθανόν να βρεθούμε σε νέα δυσμενή θέση για ψήφιση και άλλων μέτρων για καλυφθεί η καινούργια τρύπα...
Τα τελευταία, συνολικού ύψους 13,7 δις ευρώ, αποτελούν "φιλέτα" αφού σε περίπτωση που οι δανειολήπτες (δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, νομικά πρόσωπα, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ιδιωτικές επιχειρήσεις που έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα καθώς και ιδιώτες που πήραν δάνεια μετά από φυσικές καταστροφές) δηλώσουν αδυναμία πληρωμής και τα δάνεια καταπέσουν, το Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει - ως εγγυητής. Αυτό σημαίνει ότι ανεξάρτητα με την τιμή στην οποία θ' αγοράσουν το (ή τα) δάνειο (α) (που ειδικά για το 1,5 δις των "κόκκινων" εξ αυτών θα είναι σε χαμηλότερη τιμή από την ονομαστική), το πιθανότερο είναι ότι θα το (ή τα) πληρωθούν ολόκληρο (α) (όπως έγινε με το ομόλογο των 435 εκατομμυρίων ευρώ πριν μερικά χρόνια).
Και αν έχει το Δημόσιο τα χρήματα να το κάνει έχει καλώς. Αν όχι τότε θα χρειαστεί να ληφθούν καινούργια μέτρα, τα οποία ούτε εύκολα θα είναι, ούτε ανώδυνα. Βέβαια υπάρχει και το πιθανότατο ενδεχόμενο, που είναι οι δανειστές να ζητήσουν επιπλέον - προληπτικά- μέτρα ούτως ή άλλως για την περίπτωση που τα εν λόγω δάνεια κριθούν ως μη εξυπηρετούμενα.
Για να ξέρουμε για τι μιλάμε, τον Μάρτιο του 2016 ο μεγαλύτερος δανειολήπτης με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ήταν ο ΟΣΕ με 4δισ ευρώ. Ακολουθεί το ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ με 2,07 δισ ευρώ, η ΔΕΗ με 2,03 δισ ευρώ, ο ΟΣΚ-ΚΤΥΠ με 544 εκατ ευρώ, ο Διεθνής Αερολιμένας (Ελευθέριος Βενιζέλος) με 438 εκατ ευρώ, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) με 339 εκατ, η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) με 238 εκατ ευρώ, ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με 201 εκατ ευρώ, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) με 188 εκατ ευρώ, η Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) με 156 εκατ ευρώ, η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ με 101 εκατ ευρώ, η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒ) με 95 εκατ ευρώ, ο Δήμος Αθηναίων με 48,4 εκατ ευρώ, ο Δήμος Ηρακλείου με 22,2 εκατ ευρώ, η Εθνική Βιβλιοθήκη με 3,97 εκατ ευρώ, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) με 2,1 εκατ ευρώ και το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) με 520.000 ευρώ.
Μέσα σ' αυτούς υπάρχουν και κάποιοι που λογικά θα έχουν τη δυνατότητα ν' αποπληρώνουν τα δάνειά τους (π.χ. Αττικό Μετρό, ΔΕΣΦΑ, ΕΑΣ, ΔΑΑ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΗ) αλλά υπάρχουν και κάποιοι άλλοι για τους οποίους η εξυπηρέτηση είναι εκ των πραγμάτων δύσκολη (ΟΜΜΑ, ΟΣΕ).
Όπως και να έχει, τα πράγματα είναι δύσκολα. Η κυβέρνηση δεν έχει επιδείξει σθεναρή στάση σε τίποτα εδώ και παραπάνω από έναν χρόνο, οι κόκκινες γραμμές της αποτελούν ανέκδοτο ενώ έχει κάνει απίστευτες υποχωρήσεις σε οτιδήποτε ζητούν οι δανειστές. Οι υπουργοί βέβαια κατανοούν την παγίδα (πιθανά μέτρα 13,7 δις είναι αυτά), αλλά η αποδοχή του αιτήματος τους (απομένουν τα διαδικαστικά μόνο για την ψήφιση της διάταξης) δείχνει ότι δεν μαθαίνουμε από τα λάθη μας και ότι πολύ σύντομα πιθανόν να βρεθούμε σε νέα δυσμενή θέση για ψήφιση και άλλων μέτρων για καλυφθεί η καινούργια τρύπα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου